هواپیمایی ماهان مدعی دفع  یک حمله سایبری شد

گروهی به‌نام «هوشیاران وطن» از «هک هواپیمایی ماهان» و به‌دست آوردن اسناد و مدارک محرمانه‌ای از شبکه داخلی آن خبر داد

به گفته روابط عمومی ماهان، این چندمین‌‌بار است که حمله‌ سایبری رخ داده و هربار کنترل شده است- تصویر از حساب توییتر شرکت هواپیمایی ماهان @MahanAirlines

درپی انتشار گزارش‌هایی از حمله سایبری به شرکت هواپیمایی ماهان و خارج شدن وب‌سایت این شرکت از دسترس، امیرحسین ذوالانواری، مدیر روابط عمومی این شرکت، ضمن تایید خبر حمله سایبری، مدعی خنثی‌‌کردن این حمله شد. این درحالی است که همچنان امکان دسترسی به وب‌‌سایت و سامانه مشتریان ماهان وجود ندارد.

برخی کاربران ایرانی رسانه‌های اجتماعی، صبح روز یکشنبه، ۳۰ آبان‌ماه، از دریافت پیامکی مبنی‌بر «حمله سایبری به هواپیمایی ماهان» خبر دادند.

در این پیامک‌ها که برای اعضای باشگاه مشتریان هواپیمایی ماهان و خریداران بلیط‌ از این شرکت ارسال شده، همراه با ارائه آدرس یک حساب توییتری و تلگرامی، دلیل این حمله سایبری، «همدستی در جنایات سپاه تروریستی» عنوان شده است.

حساب‌های اعلام‌شده در این پیامک‌ها متعلق به گروهی به‌نام «هوشیاران وطن» است که با انتشار اطلاعیه‌ای مدعی «هک هواپیمایی ماهان» و به‌دست آوردن اسناد و مدارک محرمانه‌ای از شبکه داخلی این شرکت، مبنی‌بر «همدستی در فعالیت‌های مجرمانه» سپاه پاسداران شده است. 

این گروه اعلام کرده که برای متوقف کردن آنچه «غارت و دست‌درازی‌های سپاه مفسد به شهر و مردم اهواز و خوزستان» خوانده، عملیات سایبری علیه شرکت ماهان گام اول محسوب می‌شود و افزوده است: «هواپیمایی ماهان باید برای حمایتش از نیروی تروریستی قدس هزینه سنگینی بپردازد.»

«هوشیاران وطن» در حساب‌های کاربری خود گزارش‌ها و مدارکی نیز درمورد همکاری شرکت ماهان با سپاه پاسداران برای «قاچاق پول و تسلیحات» منتشر کرده و نوشته است: «مطمئن باشید در چند روز آینده افشاگری‌ها ادامه خواهد داشت و هر آنچه که به‌دست آوردیم را منتشر خواهیم کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساعتی پس از اعلام خبر، امیرحسین ذوالانواری، مدیر روابط عمومی شرکت هواپیمایی ماهان، ضمن تایید حمله سایبری به این شرکت، گفت: «این موضوع یک اتفاق عادی تلقی می‌شود و تیم امنیت سایبری ماهان هوشمندانه و به‌موقع وارد عمل شد و این حملات را خنثی‌ کرد.» 

مدیر روابط عمومی شرکت هواپیمایی ماهان افزود که این چندمین‌بار است چنین حمله‌ای رخ داده و «هربار شرایط توسط شرکت» کنترل شده است.

به گفته ذوالانواری، اکنون همه پروازهای ماهان طبق برنامه در حال انجام است و پروازهای آتی نیز طبق زمان ‌قبلی انجام خواهد شد.

با وجود ادعای شرکت هواپیمایی ماهان مبنی‌بر خنثی کردن حمله سایبری، تا زمان انتشار این خبر، وب‌‌سایت و سامانه مشتریان این شرکت همچنان در دسترس نیست.

هواپیمایی ماهان از سال ۲۰۱۱ میلادی به‌دلیل همکاری با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست تحریم‌های ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است.