قدیمی‌ترین خالکوبی جهان روی پوست مرد یخی

بدن اوتسی با ۶۱ خالکوبی در شرایط آب و هوایی یخبندان به طرزی باورنکردنی حفظ شده است

برخی معتقدند این خالکوبی‌ها درمانی باستانی برای تسکین درد هستند-South Tyrol Museum of Archaeology

«اوتسی» مرد یخی برای هزاران سال از چشم جهان پنهان ماند تا اینکه ۳۰ سال پیش دو گردشگر آلمانی آن را در یخچالی در کوه‌های آلپ ایتالیا کشف کردند.

این مومیایی ۵۳۰۰ ساله نه تنها مشهورترین مومیایی اروپا است، بلکه یکی از مهمترین یافته‌ها برای کسانی است که تاریخ جهانی خالکوبی را مطالعه می‌کنند.

بدن اوتسی با ۶۱ خالکوبی تزئین شده بود که توسط شرایط آب و هوایی یخبندان به طرزی باورنکردنی حفظ شده بودند پیدا شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از زمان کشف اوتسی معنای این خالکوبی‌ها مورد بحث بوده است. بسیاری از خالکوبی‌های اوتسی در امتداد نواحی مانند کمر، زانو، مچ دست‌ها و مچ پا است؛ نواحی که اغلب افراد با افزایش سن در آنها دچار درد مزمن می‌شوند. برخی معتقدند این خالکوبی‌ها درمانی باستانی برای تسکین درد هستند.

اگر به نقش‌های باستانی و خال‌کوبی‌های مردم آن دوران علاقه داشته باشید می‌توانید از هنرمند خال‌کوب بخواهید این نقوش ساده را روی بدن شما نقش بیندازد. اگر چه معنی این خطوط را به‌درستی نمی‌دانیم ولی تا همین حد هم خال‌کوبی‌های این مرد یخی چند هزار ساله هنوز طرفداران زیادی دارد. بعضی‌ها هم  مثل برد پیت بازیگر مشهور، ترجیح داده‌اند به جای خالکوبی‌ها، طرح خود اوتسی را روی بدنشان نقش بیندازند.  

اوتسی همچنین روی سینه خود خالکوبی داشت. گمانه‌زنی‌ها درباره‌ی این خالکوبی‌ها از طب سوزنی اولیه یا آیین‌های درمانی گرفته تا بخشی از یک تشریفات اعتقادی یا مذهبی را شامل می‌شود.

از خالکوبی در طول تاریخ برای آیین‌های درمانی، مناسک مذهبی و نشان دادن تعلق به گروه‌های فرهنگی و مذهبی در سراسر جهان استفاده می‌شده و این امر تا جهان مدرن ادامه یافته است.

خال‌کوبی‌های باستانی

بقایای مومیایی شده‌ زنان مصری خالکوبی‌هایی مربوط به سال ۲۰۰۰ قبل از میلاد را نشان می‌دهد. در نقش برجسته‌های آرامگاه‌های مربوط به ۴۰۰۰-۳۵۰۰ سال قبل از میلاد نیز نقوشی وجود دارد که زنان را با خال‌کوبی نشان می‌دهد.

هرودوت، مورخ یونانی، اشاره کرده است که چگونه برده‌های فراری خود را خالکوبی کردند؛ هم به عنوان راهی برای پوشاندن علامت تجاری که توسط اربابان بر بدن آن‌ها حک شده بود و هم به دلیل مذهبی.

خال‌کوبی در ادیان

در انجیل به خالکوبی داشتن پولس رسول اشاره شده است. مردم مائوری نیوزلند نیز قرن‌هاست خالکوبی‌هایی دارای معانی و تاریخ فرهنگی عمیق را نسل به نسل ادامه می‌دهند.

قبایل متعدد بومی آمریکا و اقوام بومی آمریکای شمالی سابقه‌ای طولانی در داشتن خالکوبی‌های مقدس دارند.

در نقش برجسته‌های باستانی آزتک‌ها اغلب خدای Quetzalcoatl خالکوبی شده است. مردم آزتک خود خالکوبی مذهبی انجام می‌دادند و کشیشان آن‌ها مسئول اجرای انواع مختلف خالکوبی بودند. در کشورهای غرب آفریقا مانند توگو و بورکینافاسو از خالکوبی و اصلاح بدن به‌عنوان آیین‌های مقدس استفاده کرده و می‌کنند.

بیشتر از زندگی