همبستگی فلسطینیان با «حماس» پس از تصمیم بریتانیا برای معرفی آن به‌عنوان گروه تروریستی

وزارت امور خارجه دولت فلسطینی با صدور بیانیه‌ای، اقدام دولت بریتانیا در قبال «حماس» را محکوم کرد

«ملت فلسطین هرگز و به هیچ طرفی اجازه نخواهد داد که به حماس آسیب برساند» - MAHMUD HAMS / AFP

تشکیلات خودگردان فلسطین، تصمیم دولت بریتانیا برای معرفی حماس به‌عنوان یک سازمان تروریستی را محکوم کرده و افزوده است که این اقدام نشان‌دهنده یک «حمله غیرقابل‌توجیه» به ملت فلسطین است و فلسطینیان را به بازنگری روابط با بریتانیا و نقش آن کشور در تحولات منطقه و روند صلح وادار خواهد کرد.

یک روز پس از اعلام خبر تصمیم‌گیری اخیر بریتانیا علیه سازمان حماس، دولت خودگردان فلسطینی با صدور بیانیه‌ای رسمی این تصمیم را محکوم کرد. همچنین جناح‌های مختلف فلسطینی این تصمیم را نکوهش کردند و موافقت خود را با برگزاری اجلاس ملی در مخالفت با قرار دادن نام حماس در فهرست سازمان‌های تروریستی اعلام کردند.

وزارت امور خارجه  دولت خودگردان فلسطینی با صدور بیانیه‌ای، اقدام دولت بریتانیا در قبال «حماس» را محکوم کرد و آن را «حمله‌ای غیرقابل‌توجیه به مردم فلسطین دانست که از زمان تاسیس دولت اسرائیل بر اساس بیانیه شوم بالفور تاکنون با دردناک‌ترین روش‌های اشغالگری، بی‌عدالتی، آوارگی، مهاجرت اجباری، خشونت و کشتار روبه‌رو هستند و درنتیجه تداوم اشغال سرزمین‌های فلسطینی، همچنان بهای سنگینی را می‌پردازند و دشواری‌های بسیاری را متحمل می‌شوند».

در این بیانیه آمده است: «دولت بریتانیا با این تصمیم، موانعی بسیاری را در مسیر دستیابی به صلح و آرامش ایجاد کرده و مانع تلاش‌هایی شده است که هدف از آن برقراری آتش‌بس دائمی و بازسازی نوار غزه است.»

همچنین در این بیانیه گفته شده است: «متاسفانه این تصمیم بریتانیا یک هفته پس ‌از آن گرفته شد که نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل در حاشیه نشست اقلیمی گلاسگو از بوریس جانسون، همتای بریتانیایی خود خواست «حماس» را به‌عنوان یک گروه تروریستی معرفی کند. بدین ترتیب و به‌دنبال این درخواست و در سایه هم‌اندیشی دو جانبه، پریتی پاتل، وزیر کشور بریتانیا در سفر اخیرش به واشینگتن، پرده از این تصمیم برداشت. البته پریتی پاتل همان وزیری است که در سال‌های گذشته بدون دریافت موافقت دولت بریتانیا و در هماهنگی با شورای شهرک‌سازی از بلندی‌های جولان دیدار کرد. اما این‌بار دولت بریتانیا نیز با طرح وزیر کشور موافق است و این امر بازتاب‌دهنده تحول خطرناکی در سیاست سنتی بریتانیا در قبال منازعه فلسطین و اسرائیل به شمار می‌رود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه با اشاره به آغاز تلاش‌ها برای بررسی عواقب و پیامدهای تصمیم اخیر بر روابط  دوجانبه فلسطین و بریتانیا، از لندن خواسته شده که سیاست‌های دوگانه را کنار گذارد و از تصمیمی ناعادلانه‌ که در قبال حماس اتخاذ کرده است، عقب‌نشینی کند. وزارت امور خارجه فلسطین خاطرنشان کرد که این اقدام بر نقش سنتی بریتانیا در خاورمیانه تاثیر بسیاری می‌گذارد و باعث می‌شود بریتانیا از این‌ پس در هر فرایند سیاسی در فلسطین نقش نمادین و محدودی داشته باشد.

حماس نیز به‌نوبه خود تصمیم بریتانیا مبنی بر قرار دادن نام این سازمان در فهرست گروه‌های تروریستی را محکوم کرده است و آن را «همگرایی و همسویی با اسرائیل و نقض مشروعیت بین‌المللی که مقاومت در برابر اشغالگری را تضمین می‌کند» دانست. حماس از لندن خواست که «بر روایت اسرائیل از اوضاع و تحولات تکیه نکند و سعی کند با حمایت از مبارزات عادلانه ملت فلسطین برای آزادی و استقلال، ستمی که با صدور بیانیه بالفور بر فلسطینیان روا داشته است را جبران کند.»

در همین حال، جناح‌های فلسطینی ضمن هشدار نسبت به عواقب این تصمیم، دولت بریتانیا را به لغو آن فراخواندند و از نمایندگان مجلس آن کشور خواستند به لایحه پیشنهادی وزیر کشور رای مثبت ندهند. علاوه بر آن، همه جناح‌های فلسطینی موافقت خود را برای برگزاری اجلاس ملی به‌منظور اتخاذ موضع‌گیری واحد در قبال رویکرد اخیر بریتانیا در تعامل با حماس، ابراز داشتند.

از سوی دیگر و پس از برگزاری نشست اضطراری برای بحث و بررسی تصمیم اخیر بریتانیا، جناح‌های فلسطینی اعلام کردند که مردم فلسطین در رد تصمیم بریتانیا برای قرار دادن نام حماس در فهرست گروه‌های تروریستی، متحد و یکپارچه‌اند و هیچ اختلاف و ناسازگاری میان فلسطینیان در قبال این رویکرد ناعادلانه وجود ندارد. عماد آقا، یکی از اعضای ارشد جنبش فتح، گفت «حماس» بخش اساسی و جدایی‌ناپذیر مبارزات سازمان آزادی‌بخش فلسطین است؛ بنابراین، ملت فلسطین هرگز و به هیچ طرفی اجازه نخواهد داد که به حماس آسیب برساند و آن را در شرایط دشواری قرار دهد.