سایه سیاست بر سر هفته مد نیویورک

ریانا که به دنیای مد روی آورده در هفته مد اجرای زنده دارد

ANGELA WEISS / AFP

ممکن است تابستان رو به اتمام باشد، اما برای سردبیران رسانه‌های مد، مدل ها و شخصیت‌های بانفوذ این تنها آغاز یک فصل شلوغ نمایش مد فصل است.

هفته مد نیویورک که از این هفته شروع شده، خیلی چیزها در چنته دارد. تام فورد با کناره گیری دایان فورستنبرگ دبیرکلی شورای طراحان مد آمریکا را برعهده گرفته و هفته مد که معمولا در هشت روز برگزار می شد، امسال در روز ششم پایان می‌یابد.

اما نکات خیلی بیشتری در برنامه فشرده شش روزه هفته مد مطرح است.

«سَوِج اِکس فِنتی» ریانا

یکی از اتفاق‌های دنیای مد که سخت انتظارش می رود، شوی ریانا خواننده پاپ است که به طراحی مد روی آورده. این دومین حضور او در هفته مد نیویورک با کلکسیون لباس زیر «سَوِج اِکس فِنتی» است.

روز ۱۰ ام سپتامبر، محله بروکلین نیویورک شاهد حضور مدل های معروفی از جمله بلا و جی جی حدید که در شوی گذشته روی صحنه بودند، و اسلیک وودز خواهد بود که  سال گذشته در حال بارداری روی صحنه قدم گذاشت و کمی پس از پایان شو دچار درد زایمان شد و وضع حمل کرد.

گفته می شود رویدادهای مد امسال با سورپریزهای موسیقی همراه خواهد بود، اما معلوم نیست آیا ریانا خود روی صحنه خواهد رفت یا نه.

شوی زنده «سوج اکس فندی» را پس از اجرا می توان در روز ۲۰ ام سپتامبر در«آمازون پرایم»  تماشا کرد. در این ویدیو می توانید به پشت صحنه رفته و تدارکات  برای اجرای شو را ببینید.

اعتراض های سیاسی

مد اغلب زیر نفوذ سیاست‌های روز خلق و طرح می شود.

با مطرح بودن مسائلی از قبیل تغییرات اقلیمی، مهاجرت، سقط جنین و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، تعدادی از طراحان مد در ارتباط با این جنبش ها موضع گیری کرده‌اند. 

انگشت اتهام به ویژه به سوی برخی از سردبیران مد نشانه رفته است و در نتیجه تقریبا غیرقابل اجتناب است که این رویداد با اعتراض‌هایی روبرو خواهد شد.

سال گذشته، پارابل گورانگ جنبش «#منهم همینطور» را با دادن نماد جنبش، رزهای سفید، به دست مدل ها روی صحنه آورد.

در همان هفته، جرمی اسکات در پایان شوی «اس اس ۱۹» با تی شرتی روی صحنه ظاهر شد که روی آن در اعتراض به نامزدی بِرِت کاوانا برای ریاست دادگاه عالی آمریکا توسط ترامپ،  نوشته بود:« به سناتورتان در مورد کاوانا نه بگویید».

هیلفیگر و زندایا : دور دوم

تامی هیلفیگر شوی خود موسوم به «تامی ناو» را پس از موفقیت چشمگیر آن در پاریس در ماه مارس، به هفته مد نیویورک می آورد.

این شو، دومین همکاری میان او و زندایاست که روز ۸ ام سپتامبر در تئاتر آپولوی هارلم برگزار می شود.

شوی هیلفیگر بطور زنده و آنلاین در سراسر جهان قابل دسترس خواهد بود. از طریق «واقعیت مجازی» تماشاگران می توانند از فروشگاه های مجازی و لباس‌هایی که بر تن مدل‌ها و بعدا در فروشگاه ها عرضه می‌شود، بازدید کنند.

لباس های عرضه شده در این کلکسیون را همچنین می توان پیش از برگزاری شو از اتوبوسی که در خارج از محل رویداد پارک شده، خریداری کرد. این اتوبوس یک هفته پس از برگزاری شو، این لباس ها را در نقطه دیگری از نیویورک عرضه خواهد کرد.  

دفیله‌های مد فصل گذشته در پاریس ازمدل هایی چون گرِیس جونز، پَت کلیولند و بورلی جانسون الهام گرفته بود که در شوی تاریخی مد سال ۱۹۷۳ موسوم به «نبرد ورسای» شرکت کردند.

حلیمه عدن، وینی هارلو و جوردن دان، سه مدل معروف مد نیز در دفیله ای که تم آن دیسکو بود، شرکت کردند. 

غایبان از هفته مد نیویورک

هرچند برنامه هفته مد امسال محدودتر و از همیشه فشرده تراست، نام های معروفی از شرکت در آن خودداری کرده اند. کَلوین کلاین آخرین شوی خود را سال گذشته برگزار کرد، و دِرِک لَم در ماه ژوئیه اعلام کرد خط اصلی کارش را تعطیل می کند.

برخی دیگر از طراحان تصمیم گرفته اند در عوض برگزاری دفیله، طرح‌هایشان را با تعیین وقت قبلی یا در رویدادهای دیگری عرضه کنند.

دایان فورستنبرگ جمعی کوچک را به نهار دعوت کرد و مد مردانه تلفار میزبان نمایش  فیلم طرح هایش است. روُد آرت کتابی از طرح های جدیدش منتشر کرده که توسط ستارگان هالیوود از جمله کرستن دانست، گابریل یونیون، بالیتزا آپاریچیو و لیلی راینهارت  نمایش داده شده اند. 

دنبال کردنی‌ها

هرچند غیبت دوستان قدیمی مایوس کننده است، اماخروج آن ها جا را برای چهره های جدید باز کرده است.

هفته مد امسال نیویورک شاهد حضور ۸۵ الدریج، پروژه جدید داگ ابراهام و کریستوفر راجرز است که برای میشل أوباما، تریسی الیس راس و تسا تامسون لباس طرح کرده اند.

یکی دیگر از نام هایی که باید به آن توجه کرد، کارولین هو، طراح چینی است که جایزه صدهزار دلاری  مد بازرگانی چین را در بهار امسال ربود.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از مُد و زیبایی