قدرت فوتبال و ورزش در نجات جان انسان‌ها

بازیکنان تیم فوتبال استعدادهای جوان افغانستان، در میان صدها ورزشکار زن افغانی بودند که از زمان قدرت‌گیری طالبان در افغانستان، وادار به گریز از کشور خود شدند

باشگاه لیدز یونایتد و خیریه «بازی برای تغییر»، در بیانیه‌ای مشترک از قدرت ورزش برای نجات جان انسان‌ها سخن گفتند و با ابراز شادمانی از نجات تیم فوتبال زنان افغانستان، اعلام کردند که از این فوتبالیست‌های جوان و خانواده‌های آنان در کشور تازه پشتیبانی خواهند کرد.

آندریا رادریزانی، عضو سهامدار باشگاه لیدز یونایتد، در صفحه توییترش بیانیه مشترکی این باشگاه و خیریه بازی برای تغییر را همرسان کرد که در آن آمده است: «بسیار خوشوقتیم که دختران و زنان تیم فوتبال استعدادهای جوان افغانستان، همراه با خانواده‌‌هاشان و به یاری خالده پوپال، کاپیتان شجاع پیشین تیم فوتبال زنان افغانستان، به سلامتی و با تلاش گسترده شماری از دیگر یاری‌گران، در بریتانیا فرود آمدند. بسی مفتخریم که نقش خود را ایفا کردیم و سپاسگزاریم که دولت بریتانیا امکان استقرار آن‌ها را در این کشور فراهم کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه آن بیانیه آمده است: «این رویداد نشانگر قدرت فوتبال، و در مجموع ورزش، به عنوان نیرویی برای نیکوکاری است و نیز نشان می‌دهد که چگونه اعضای جامعه فوتبال جهانی می‌توانند با یکدیگر همکاری کنند و باعث نجات جان‌ها شوند. ما در خیریه بازی برای تغییر و نیز تیم فوتبال لیدز یونایتد، آماده‌ایم که به این دختران و خانواده‌های آنان در ساختن آینده‌ای درخشان کمک کنیم. ما بی‌صبرانه منتظریم که دوباره آن‌ها در حال بازی فوتبال ببینیم.»

بازیکنان تیم فوتبال استعدادهای جوان افغانستان در میان صدها ورزشکار زن افغانی بودند که از زمان قدرت‌گیری طالبان در افغانستان، ناچار شدند از کشور خود بگریزند.

یک پرواز چارتر از پاکستان، ۳۰ عضو تیم را همراه خانواده‌هایشان که در مجموع ۱۳۰ نفر  بودند، به بریتانیا رساند و ویدیویی که در رسانه‌های اجتماعی همرسان شده است، شادمانی این فوتبالیست‌های جوان را از رسیدن به ساحل امن نشان می‌دهد.

خالده ‌پوپال، کاپیتان پیشین تیم ملی زنان افغانستان که مدتی نیز رئیس فدراسیون فوتبال افغانستان بود و به‌دلیل تهدیدهای طالبان، در سال ۲۰۱۶ به دانمارک پناهنده شد، اکنون از کسانی است که به ورزشکاران زن افغانستان برای گریز از طالبان کمک می‌کند. او به اسکای اسپورت گفت: «زنان فوتبالیست افغانستان چهره‌هایی کاملا شناخته‌شده در افغانستان‌اند. از همین رو، جانشان در معرض تهدید کسانی بود که مخالف فعالیت‌های آنان بودند.»

به گزارش اسکای نیوز، برخی از این دختران مورد ضرب‌و‌شتم قرار گرفته‌اند، یا خانه‌هایشان به آتش کشیده شده است. در برخی موارد، نیروهای طالبان اعضای خانواده‌های آنان را گروگان گرفته بودند.

بسیاری از این دختران فوتبالیست از مناطق محروم کشور افغانستان می‌آیند و در چشم نیروهای تندرو، از قوانین شرعی تخطی کرده‌اند.

زنان ورزشکار و هنرمند و نیز کنشگران اجتماعی قربانیان نخست بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان‌اند. گزارش‌های متعددی از آزار و ضرب‌و‌شتم و قتل زنان فعال جامعه افغانستان به‌دست نیروهای محلی طالبان در گوشه و کنار این کشور، منتشر شده است.

بیشتر از فوتبال