درمان عوارض میگرن مزمن با رژيم غذایی گیاهی

بیش از یک میلیارد نفر در جهان به میگرن با عوارضی، از جمله «سردردهای یک طرفه و ضربان‌دار» مبتلا هستند

رژیم غذایی حاوی سبزیجات سبز تیره به درمان بیماری میگرن یک مرد کمک کرد - Pexels

یک پژوهش نتیجه‌گیری کرده است که یک رژیم غذایی گیاهی می‌تواند بالقوه میگرن مزمن را « کاملا برطرف» کند.

پزشکان آمریکایی گزارش داده‌اند که یک مرد ۶۰ ساله متوجه شده است که پس از تغییر رژیم غذایی‌اش به سبزیجات سبز تیره، عوارض میگرنش ظرف سه ماه برطرف شده است.

به این مرد که در دوازده سال و نیم گذشته با «حملات مکرر میگرن» دست به گریبان بوده است، توصیه شده بوده است که یک رژیم غذایی روزانه کاهش التهاب (Low Inflammatory Foods Everyday Diet-LIFE) شامل برخی سبزیجات از جمله اسفناج، کلم پیچ، چغندر سوئیسی، تره تیزک فرنگی، و نیز غلات کامل و چربی‌های سالم مثل روغن زیتون، در پیش گیرد.

بیش از یک میلیارد نفر در جهان به میگرن با عوارضی، از جمله «سردردهای یک طرفه و ضربان‌دار» مبتلا هستند که می‌تواند میان چهار تا هفتاد و دو ساعت ادامه  یابد.

این سردردهای فلج کننده اغلب با حساسیت به نور و صدا، و نیز با مشاهده «طیفی از نور» پیش از حمله میگرن، در برخی از مبتلایان همراه است.

مولفان این گزارش می‌گویند تنها ظرف دو ماه، حملات میگرن در این مرد از ۱۸ تا ۲۴ مورد در ماه به تنها یک مورد کاهش یافته است و او مصرف داروهای ضد میگرن را متوقف کرده است.

بیماری میگرن او پس از سه ماه برطرف شد. بنا به این پژوهش، این نتایج «به‌مراتب از هدف درمان میگرن با دارو فراتر می‌رود» که هدف آن کاهش موارد حملات میگرنی تا بیش از ۵۰ درصد در ماه است.

پزشکان همچنین کشف کرده‌اند که این نتایج در طول زمان بدون تغییر باقی مانده است، زیرا این بیمار به رژیم غذایی گیاهی خود ادامه داده و همچنان پس از هفت سال حمله میگرنی نداشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مولفان این گزارش می‌گویند: «تا جایی که اطلاع داریم، این پژوهش حاکی از درازمدت‌ترین درمان میگرن مزمن تا این تاریخ، تنها با توسل به رژیم غذایی است.»

این بیمار پیش از رژیم غذایی «LIFE»، مصرف روزانه داروهای ضد میگرن، رژیم غذایی غربالی، مدیتیشن، و یوگا را امتحان کرده بود.

مورد این مرد توسط دکتر بریتنی ماری پریزا از مرکز علوم دانشکده پزشکی دانشگاه بروک، دکتر جاشوا اِل دونایف از دانشکده پزشکی پرلمن دانشگاه پنسیلوانیا، و دکتر دیوید ام دونایف از یک مرکز پزشکی خصوصی در نیویورک، در نشریه «بی ام جِی کِیس ریپورتز» منعکس شده است. 

این بیمار که هویتش افشا نشده است، در این گزارش می‌نویسد که میگرن مزمن ادامه کار او را به عنوان یک عکاس «تقریبا ناممکن» کرده بود.

او می‌گوید: «پیش از تغییر رژیم غذایی‌ام، هر ماه بین شش تا هشت حمله فلج‌کننده میگرن داشتم که هریک تا ۷۲ ساعت طول می‌کشید. بیشتر روزها یا میگرن داشتم یا دوره نقاهت آن را می‌گذراندم.»

او می‌گوید که در نخستین ماه آغاز رژیم غذایی گیاهی مملو از مواد مغذی، توانسته بوده است هردو داروی میگرن خود را که پیش‌تر منظما مصرف می‌کرده است، کنار بگذارد.

او در ادامه می گوید: «حتی دیگر یادم نیست آخرین باری که دچار سردرد شدم کی بوده است. دیگر زندانی بدن خودم نیستم. زندگی‌ام را پس گرفته‌ام.»

او همچنین می‌گوید که از هنگام تغییر رژیم غذایی، بیماری آسم او هم «به گونه‌ای قابل ملاحظه» تسکین یافته و مصرف داروهای کلسترولش را هم متوقف کرده است.

مولفان این گزارش خواهان مطالعات بیشتری در زمینه رژیم غذایی گیاهی کامل روی بیماران مبتلا به  میگرن شده‌اند، زیرا ممکن است این مورد خاص «درمانی دائمی، مطمئن و موثر برای میگرن مزمن» باشد. 

© The Independent