سازمان ملل از تاجیکستان خواست اخراج پناهجویان افغانستانی را متوقف سازد

«اخراج اجباری پناهجویان افغانستانی در شرایط کنونی، نقض حقوق بین‌المللی بشردوستانه است»

سازمان ملل متحد، از رفتار حکومت تاجیکستان در برابر پناهجویان افغانستانی انتقاد کرده است و از دولت آن کشور خواست که اخراج اجباری پناهجویانی را که از ترس طالبان به تاجیکستان پناه برده‌اند، متوقف سازد.

بر اساس گزارش دفتر امور پناهندگان سازمان ملل، حکومت تاجیکستان در روز یازدهم نوامبر، ۱۱ مرد، زن و کودک را که از ترس طالبان به آن کشور پناه ‌برده بودند، اخراج کرده و دوباره به افغانستان فرستاده است.

سازمان ملل اخراج اجباری این پناهجویان را نگران‌کننده خواند و گفت دانسته‌های تازه گواه این است که در پایان ماه ژوئیه سال جاری‌، دولت تاجیکستان صدور مجوز اقامت برای همه افراد تازه‌وارد در آن کشور را نیز متوقف ساخته است.

این رفتار حکومت تاجیکستان در برابر پناهجویان افغانستانی سبب شده است که پناهجویان تازه‌وارد به آن کشور، به طور جدی با خطر جریمه و اخراج روبه‌رو شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آژانس پناهند‌گان سازمان ملل از حکومت تاجیکستان خواست که از اخراج اجباری پناه‌جویان افغانستان خودداری کند و باید مراحل اقامت قانونی و تعیین وضعیت پناهند‌گی به آنان را از سر بگیرد.

سازمان ملل متحد به‌تازگی پیشنهادی را با نام «توصیه جهانی برای اخراج نکردن اتباع افغانستان» منتشر کرد که در آن از تمام کشورها خواسته است که از اخراج اجباری پناهجویان افغانستانی خودداری کنند. این نهاد هشدار داد که اخراج اجباری شهروندان افغانستان در شرایط کنونی، نقض جدی قوانین بین‌المللی است.

شماری از شهروندان افغانستان که از سه ماه قبل و در پی مسلط شدن طالبان بر افغانستان، از خانه‌هایشان فرار کردند و برای پناه بردن به تاجیکستان به مرز آن کشور در امتداد استان بدخشان رفتند، تاکنون موفق نشده‌اند وارد تاجیکستان شوند. گروهی از این پناهجویان با ارسال ویدیو به ایندیپندنت فارسی می‌گویند که آنان در یک نقطه مرزی میان تاجیکستان و افغانستان در شهرستان شغنان مانده‌اند و مرزبانان تاجیکستان به آنان اجازه ورود به تاجیکستان را نمی‌دهد.

یکی از این افراد که نمی‌خواهد نامش فاش شود، گفت: بیشتر این افراد کارمندان نهادهای امنیتی دولت پیشین، فعالان مدنی، مدافعان حقوق بشر و دیگر افراد تحت تعقیب طالبان‌اند‌ که برای فرار از طالبان به مرز تاجیکستان آمده‌اند.