همکاری یکی از خانواده‌های سلطنتی امارات با یک استودیوی هالیوودی

والنتینا کاستلانی-کوئین با «چوگان» هالیوود را به امارات وصل می‌کند

والنتینا کاستلانی در گفتگو با «ایندیپندنت فارسی» گفت جرقه همکاری با خاورمیانه در او همین چند ماه پیش زده شد - @quinnstudios 

جزیره العرب مدتی است که می‌کوشد به قطبی در جهان سینما بدل شود. کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس که در خیلی عرصه‌ها پیشرفت کرده‌اند به‌تدریج قدم‌هایی در سینما نیز برمی‌دارند:‌ از موسسه فیلم دوحه قطر که به تهیه‌کننده‌ای عمده بدل شده است تا «جشنواره فیلم دریای سرخ» که به‌زودی برای اولین بار در بندر جده عربستان سعودی برگزار می‌شود و قصد دارد به مهم‌ترین جشنواره از نوع خود در منطقه بدل شود.

امارات متحده عربی هم سوابقی در سینما دارد. ازجمله دو جشنواره فیلم دبی و ابوظبی که البته دومی در سال ۲۰۱۵ پس از هشت سال تعطیل شد. فیلم‌سازی در امارات از تجربه‌های تلویزیونی اواخر دهه ۱۹۸۰ که بگذریم در قرن جدید با فیلم «رؤیا» که در سال ۲۰۰۵ در سراسر کشور پخش شد، پا گرفته و به‌تدریج ادامه یافته است. در طول این سال‌ها امارات فیلم‌های قابل‌احترام بسیاری تولید کرده است. در سال ۲۰۱۸ «سینما عقیل» در دوبی افتتاح شد تا اولین سینمای مستقل باشد که در آن فیلم‌های قابل‌توجه هنری نمایش داده می‌شوند.

از اخبار جدید جهان سینما در امارات، توافقی است که والنتینا کاستلانی-کوئین، که پیش‌تر با او گفتگو کرده بودیم، با دفتر خصوصی شیخ احمد بن فیصل القاسمی امضا کرده است. شیخ احمد بن فیصل القاسمی یکی از اعضای مطرح خانواده سلطنتی شارجه و راس‌الخیمه است. شیخ احمد درس‌خوانده کالج نظامی سلطنتی سندهرست در انگلستان است، اما به دنیای فرهنگ و هنر علاقه دارد و به‌همین دلیل با استودیو کوئین قرارداد امضا کرده است. استودیو کوئین، که نام آن از آنتونی کوئین بزرگ (پدربزرگ فقید بچه‌های والنتینا) می‌‌آید این توافق را روز پنجم نوامبر ۲۰۲۱ با توماس زالسکی،‌ رئیس هیئت‌مدیره دفتر شیخ احمد و سلوه عبدالعزیز زین، مدیرعامل‌ این دفتر، امضا کرد.

در متن توافق آمده که دو طرف می‌کوشند فیلم‌های داستانی،‌ مستند، مجموعه‌های تلویزیونی و جشنواره‌های بین‌المللی سازمان دهند و «پلی رسمی بین هالیوود و امارات متحده عربی ایجاد کنند که کیفیت فیلم‌سازی هالیوود را با حرفه‌ای‌گری فنی امارات در‌هم می‌آمیزد.»

خانم کاستلانی در گفتگو با «ایندیپندنت فارسی» از این گفت که جرقه همکاری با خاورمیانه در او همین چند ماه پیش زده شد؛ وقتی‌که در مارس ۲۰۲۱ برای صحبت در نشستی با موضوع صنعت سرگرمی و تاثیر اجتماعی به دوبی آمد. او گفت: «پنجمین باری بود که به دوبی می‌آمدم و دیدم که شهر خیلی پیشرفت و تغییر کرده و به‌اصطلاح «آماده» استقبال از جهان سرگرمی است. در سخنرانی‌ام در نشست از خواست همکاری با امارات گفتم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شیخ احمد که این آمادگی را شنید دست همکاری به‌سوی او دراز کرد. این بود که از او دعوت به همکاری به‌عمل آمد و نهایتا بین دفتر شیخ احمد در دوبی و استودیو کوئین در لس‌آنجلس توافق‌نامه امضا شد. اولین جلوه این همکاری قرار است «چوگان» باشد، فیلمی که والنتینا مدتی است در کار تهیه و شکل دادن به آن است. او در مورد همکاری با تیم شیخ احمد گفت: «اولین تصویری که داشتم این بود که حقیقی، انسانی و بسیار حرفه‌ای و اهل خوشامدگویی‌اند. این همیشه بنیان صحیح برای همکاری طولانی‌مدت، قوی و موفق است. چون اخلاقیات، ارزش‌ها و اهدافمان یکی است.»

والنتینا، که قرار است در فوریه سال آینده، در دوبی جایزه‌ای به‌عنوان یک زن تاثیرگذار بگیرد، می‌گوید: «فیلم، این روزها تاثیرگذارترین بستر برای رساندن افکار و ایجاد الهام‌بخشی برای تغییر است. کلی کار می‌شود انجام داد. وقتی با دفتر سلطنتی صحبت از فیلم «چوگان» و مشخصه شگرف انسانی این داستان واقعی کردم، آن‌ها عاشقش شدند.»

او در توضیح بیشتر می‌گوید:‌ «داستانی است که من حدود دو سال پیش پیدا کردم؛ زمانی که داشتم روی برخی اسناد قدیمی پژوهش می‌کردم.»

والنتینا طرح پیشنهادی فیلم را با شخصی مطرح کرد که او را بزرگ‌ترین معلم خود می‌نامد؛ لورنزو سوریا، روزنامه‌نگار ایتالیایی متولد آرژانتین که سابقه سه دوره ریاست بر «انجمن مطبوعات خارجی هالیوود» را داشت؛ یعنی رئیس همان نهادی بود که جوایز گولدن گلوب را اهدا می‌کند.

خانم کاستلانی-کوئین می‌گوید: «هنوز حرف‌هایش را به خاطر دارم. گفت: «والنتینا، این اسکار تو است. برو این فیلم را بساز.» لورنزو مدتی پیش درگذشت اما حرف‌های او در قلب من مانده است.»

او می‌افزاید: «می‌دانستم که برای داستانی این‌قدر ویژه باید تیمی ویژه تشکیل دهم. فیلم اول در ذهن و قلب آدم ساخته می‌شود و با یک تیم تهیه خوب به واقعیت بدل می‌شود و کیفیت چشم‌انداز پابرجا می‌ماند.»

والنتینا برای ساخت «چوگان» در ضمن با شرکت مد «نرده» فرانسه و رئیس آن، شاهزاده نرده آنتونیو جیاموندو دو بوربون همکاری می‌کند؛ این‌گونه فرزند یکی از خانواده‌های دیرین سلطنتی اروپا، بوربون، به یکی از دیرپاترین خانواده‌های سلطنتی جزیره العرب، القاسمی، وصل می‌شود.

او از این می‌گوید که وقتی اولین بار داستان «چوگان» را برای آقای زالسکی و خانم عبدالعزیز در دفتر شیخ احمد در دوبی تعریف کرده با واکنشی سریع مواجه شده است: «از کودکان محله فقیر گفتم و داستان اسب‌‌ها؛ از امید زندگی بهتر. تا آخر داستان چشمانمان پر از اشک شد و می‌دانستیم که باید این فیلم را با همدیگر بسازیم.»

از او می‌پرسم که قصد همکاری با فیلم‌سازان کشورهای منطقه را هم دارد که می‌گوید: «بله حتما. می‌خواهیم هم با بازیگران و فیلم‌سازان امارات و هم با هنرمندان هالیوود و بین‌المللی کار کنیم. برای «چوگان» که الان در مرحله تولید است کودکانی از تمام قومیت‌ها و بازیگران محلی استخدام کردیم. من باور دارم که آمیزه فرهنگ‌ها،‌ شخصیت و سنت‌ها باعث غنای بسیار فیلم ما می‌شود.»

در آخر می‌پرسم که از این همکاری هالیوود با خاورمیانه چه انتظاری دارد. او می‌گوید: «هالیوود نماد سینما است؛ کیفیت و تجربه‌اش به‌مثابه یک صنعت همه‌ جا شناخته می‌شود و بالاترین استانداردها را دارد. امارات کشوری در حال‌ توسعه و این روزها نماد پیشرفت است، به‌خصوص در زمینه فناوری. ما باور داریم که این همکاری می‌تواند موجب احیا و گسترش افق فیلم‌سازی شود و بنیانی برای همکاری دائمی باشد. پل بین هالیوود و امارات یعنی ایجاد بستری برای دوره‌ای جدید در صنعت سینما. ما برای ایجاد این دوران جدید بسیار هیجان‌زده‌ایم!»

بیشتر از فیلم