نماینده آمریکا درخواست طالبان برای آزادسازی دارایی‌های افغانستان را رد کرد

دولت جدید کابل برای رسیدن به این خواسته باید ابتدا «مشروعیت» کسب کند

طالبان روز چهارشنبه در نامه‌ای سرگشاده از کنگره آمریکا خواست دارایی‌های افغانستان در خارج از این کشور را آزاد کند- WAKIL KOHSAR / AFP

نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان روز جمعه درخواست طالبان برای آزادسازی دارایی‌های مسدود شده افغانستان را رد کرد و گفت دولت جدید کابل برای رسیدن به این خواسته باید ابتدا «مشروعیت» کسب کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، توماس وست در بیانیه‌ای که در چند رشته توییت منتشر کرد نوشت: «واشنگتن روشن کرده بود که اگر طالبان به جای گفت‌وگو با دولت قبلی مورد حمایت آمریکا، قدرت را با توسل به زور در دست بگیرد، کمک‌های غیرانسان‌دوستانه مهم قطع خواهند شد و این همان چیزی است که اکنون رخ داده است.»

او در ادامه تاکید کرد: «مشروعیت و حمایت باید از طریق اقدام‌ها برای مقابله با تروریسم، تشکیل یک دولت فراگیر و همه‌شمول، محترم شمردن حقوق اقلیت‌ها، زنان و دختران -از جمله حق دسترسی برابر به تحصیل و اشتغال- کسب شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

واشنگتن حدود ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را ضبط و اعلام کرده است تا زمانی که طالبان به وعده‌های خود پایبند نباشد و شرایطی را که توماس وست نیز به آن اشاره کرده است، محقق نکند، این مبالغ آزاد نخواهد شد.

طالبان روز چهارشنبه در نامه‌ای سرگشاده از کنگره آمریکا خواست دارایی‌های افغانستان در خارج از این کشور را -که در پی به قدرت رسیدن این گروه اسلامگرا در نیمه ماه اوت مسدود شده است- آزاد کند. امیر خان متقی، وزیر امور خارجه حکومت طالبان، در این نامه اعلام کرده بزرگ‌ترین چالشی که افغانستان با آن روبه‌رو است، ناامنی مالی است و هشدار داده است که آشفتگی اقتصادی می‌تواند به بروز مشکلاتی در خارج از مرزهای افغانستان منجر شود. او در مورد ماهیت این مشکلات توضیح بیشتری نداده است.

نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان در بخشی از رشته توییت‌های خود نوشته است: «افغانستان پیش از قدرت‌گیری طالبان به دلیل سال‌ها جنگ، خشکسالی و نیز همه‌گیری کرونا به مشکلات اقتصادی عدیده‌ای دچار بوده است و ایالات متحده با ارسال کمک‌های بشردوستانه به حمایت خود از مردم افغانستان ادامه می‌دهد.