گزارش کنگره آمریکا: چین آماده حمله نظامی به تایوان است

«اطمینان چندانی وجود ندارد که قوای متعارف نظامی ایالات متحده به‌تنهایی قادر به جلوگیری از حمله نظامی چین به تایوان باشند»

براساس گزارش کنگره آمریکا، ارتش چین توانایی تهاجم اولیه به تایوان را با دست‌کم ۲۵هزار سرباز دارد- GREG BAKER / AFP

براساس یک گزارش جدید کنگره آمریکا، ارتش چین با افزایش توان نظامی خود در موقعیتی است که آمادگی حمله نظامی به تایوان را دارد و ایالات متحده به‌تنهایی قادر به ممانعت از این حمله نخواهد بود.  

کمیته ویژه‌ای در کنگره  آمریکا که برای بررسی روابط امنیتی و اقتصادی با چین تشکیل شده، به‌تازگی گزارشی منتشر کرده است که براساس آن، ارتش چین به توانایی‌های لازم برای اعمال محاصره دریایی و هوایی تایوان دست یافته و از امکان انجام حملات سایبری و موشکی نیز علیه جزیره‌ای که پکن آن را بخشی از خاک خود می‌داند، برخوردار است.

گزارش این کمیته که در کنگره ایالات متحده برای ارائه مشاوره امنیتی و اقتصادی به قانون‌گذاران و همچنین رئیس جمهوری آمریکا ایجاد شده، حاکی از آن است که رهبران ارتش آزادی‌بخش خلق چین (نام رسمی ارتش چین) احتمالا ارزیابی می‌کنند که درصورت دستور رهبران حزب کمونیست، در حال حاضر یا در آینده نزدیک توانایی انجام یک تهاجم گسترده به تایوان را دارند.

بنابر این گزارش، ارتش چین در سال‌های آینده نیز برای ارتقای این قابلیت‌ها تلاش خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در نشست مجازی که دوشنبه، ۲۴ آبان‌ماه، با حضور جو بایدن، رئیس‌ جمهوی آمریکا و همتای چینی او، شی جین‌پینگ، برگزار شد، به‌طور کلی سخنان و رویکردی دیپلماتیک بر گفت‌وگوها حاکم بود؛ اما درمورد موضوع تایوان، رئیس جمهوری چین در هشداری به بایدن، تلاش برای استقلال تایوان را «بازی با آتش» دانست. جو بایدن نیز در تلاش برای کاهش تنش‌ها، گفت که دولت او تایوان را به استقلال تشویق نمی‌کند.

چندین دهه است که ایالات متحده از توافقنامه حاکم بر روابط چین و تایوان باعنوان «توافق تایوان» پیروی می‌کند. این توافق دولت آمریکا را موظف می‌کند که «چین واحد» را به‌رسمیت بشناسد و در عین حال، به واشینگتن اجازه می‌دهد که سلاح‌های لازم را برای امور دفاعی در اختیار تایوان قرار دهد.

تهیه‌کنندگان گزارش اخیر کنگره آمریکا بر این باورند که ارتش چین توانایی تهاجم اولیه به تایوان را با دست‌کم ۲۵هزار سرباز دارد.    

کمیته ویژه کنگره آمریکا در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که «اطمینان چندانی وجود ندارد که قوای متعارف نظامی ایالات متحده به‌تنهایی قادر به جلوگیری از حمله نظامی چین به تایوان باشند».

این گزارش درنهایت ارزیابی می‌کند: «درصورتی‌که پکن معتقد باشد ایالات متحده نمی‌تواند یا نمی‌خواهد از لحاظ نظامی یا سیاسی مداخله کند، احتمال تهاجم چین به جزیره تایوان بسیار زیاد است.»