سرچشمه زاینده‌رود خشک شده است

فرونشست در دشت‌های اصفهان در بحرانی‌ترین حالت قرار دارد

رودخانه زاینده رود، اصفهان - باشگاه خبرنگاران جوان

نماینده شهرکرد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تا «دهه‌های گذشته حدود هفت متر برف در کوهرنگ می‌نشست، اما سال گذشته تنها ۴۵ سانت برف بر زمین نشست»، اظهار داشت در حال حاضر تونل کوهرنگ خشک شده و میزان ورودی آب آن حداقل به یک‌سوم رسیده است.

به گزارش مهر، احمد راستینه هفشجانی ضمن ابراز نگرانی از فرونشست زمین در اصفهان، افزود باید حقابه محیط زیست داده تا مشکلات زیست‌محیطی حل شود؛ با انتقال آب و موضوعات این چنینی مشکل فرونشست حل نمی‌شود.

او درباره برنامه‌های ساخت و ساز و توسعه در بخش‌های مرکزی و خشک ایران گفت: بارگذاری‌ها در فلات مرکزی ایران از ساخت مسکن تا توسعه صنایع دیگر تاب نخواهد آورد. هر بارگذاری جدید که نیاز به آب داشته باشد، در فلات مرکزی ایران، باعث خسران کل کشور می‌شود.

استان اصفهان یکی از استان‌های کم‌آب ایران محسوب می‌شود. کاهش بارش‌ها در کنار تصمیم‌های نادرست و افت شدید سطح منابع آب زیرزمینی، این استان را با چالش‌هایی جدی مواجه کرده است که امید چندانی برای برطرف شدن آنها نیست. یکی از جدی‌ترین مشکلات از این دست، فرونشست زمین است.

۲۵ ایستگاه جی‌پی‌اس در مناطق مختلف استان اصفهان نصب شده است که میزان فرونشست سالانه را بررسی و گزارش می‌کند. بر این اساس، میانگین نرخ سالانه فرونشست در دشت‌های این استان بین ۱۵ تا ۱۸ سانتی‌متر گزارش شده است که رقم بالایی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از نمایان شدن شکاف‌های عمیق در فرودگاه اصفهان، توجه افکار عمومی به پدیده فرونشست در این شهر جلب شد.

در همین رابطه، محمد درویش، فعال محیط‌زیست، درباره ایجاد «شکاف‌های خطرناک» ناشی از فرونشست زمین در فرودگاه اصفهان هشدار داد و پر کردن این شکاف‌ها با لودر و کامیون را به شیرین کردن آب دریا با شکرپاش تشبیه کرد و اقدام‌های مسئولان برای حل معضل فرونشست زمین را «نابخردانه» و «مدیریت کلنگی» خواند.

فرونشست زمین پدیده‌ای است که در نتیجه استفاده بی‌رویه از منابع آب زیر‌زمینی رخ می‌دهد. در حال حاضر در ایران به‌جز دو استان گیلان و مازندران، ۲۹ استان دیگر ایران با پدیده فرونشست زمین مواجه‌اند. با این حال، علیرضا شهیدی، رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، نیز پیش‌بینی کرده است که در سال‌های آینده ممکن است حتی استان‌های گیلان و مازندران نیز به جمع استان‌های درگیر با پدیده فرونشست افزوده شوند.

او در گفت‌وگو با خبرگزاری رکنا، دشت‌های استان اصفهان را از «بحرانی‌ترین» مناطق کشور دانست و گفت: «میزان فرونشست در شهر اصفهان حدود ۱۶ سانتی‌متر است و متأسفانه زبانه‌های فرونشست به شهر رسیده و قسمت‌های مرکزی و بافت تاریخی شهر را هم تحت تأثیر قرار داده است.»