روایت رویترز از هدف ناگفته آمریکا در دور جدید مذاکره با ایران

«دولت بایدن می‌خواهد نشان دهد که هر آنچه می‌تواند را برای پیشرفت دیپلماسی با ایران انجام می‌دهد»

از راست: جو بایدن، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی-Handout / Quirinale Press Office / AFP

در آستانه ازسرگیری دور جدید مذاکرات هسته‌ای با ایران، رویترز به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داد که آمریکا امیدوار است در این مذاکرات حمایت روسیه و چین برای فشار بر تهران در صورت شکست دیپلماسی را جلب کند.

این خبرگزاری بریتانیایی به نقل از دیپلما‌ت‌های غربی مدعی شده است که از نگاه غرب زمان برای حل مساله هسته‌ای ایران رو به پایان است و آمریکا در این مسیر به روسیه و چین نیاز دارد.

باوجود این وجود دست‌کم در ظاهر نه نشانه‌هایی از فشار بر ایران مشاهده می‌شود و نه به نظر می‌رسد که غرب در صورت ادامه روند توسعه برنامه‌های هسته‌ای ایران خارج از چارچوب برجام گزینه‌ عملی دیگری آماده کرده باشد.

رویترز می‌نویسد، آمریکا می‌خواهد روسیه و چین را مجاب کند که این تهران است و نه واشینگتن که در راه شکل‌گیری توافق مانع‌تراشی می‌کند.

ایران، بریتانیا، فرانسه و آلمان به همراه چین و روسیه و با حضور غیرمستقیم آمریکا پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن شش دور مذاکره برای احیای برجام برگزار کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما این مذاکرات در خردادماه در بحبوحه انتخابات ریاست‌جمهوری ایران به حال تعلیق درآمد. قرار است دور بعدی مذاکرات هشتم آذرماه در وین انجام شود. ایران تاکید دارد که در صورت لغو تحریم‌ها و تضمین خارج نشدن دوباره آمریکا از برجام، اقدامات جبرانی خود در جهت نقض تعهدات در برجام را متوقف می‌کند.

درخواست‌هایی غیرواقع‌بینانه با توجه به قانون اساسی آمریکا که موجب شده غرب درباره تمایل تهران به توافق دچار تردید شود.

در این مدت چین به طور غیرمعمولی در مورد تحولات مربوط به پرونده هسته‌ای ایران ساکت بوده است.

یک دیپلمات غربی در مقایسه نقش روسیه و چین در این زمینه به رویترز گفت: «روس‌ها در مقایسه با چینی‌ها بیشتر کمک می‌کنند. بهترین راه برای جلب حمایت پکن دیپلماسی است و نه تحریم شرکت‌هایی که نفت ایران را می‌خرند.» او می‌افزاید‌: آمریکا باید با چینی‌ها رایزنی کند تا با واشینگتن همراه شوند.

روسای جمهوری چین و آمریکا اخیرا در نشستی مجازی درباره هماهنگی مواضع در آستانه مذاکرات وین صحبت کردند.

در حال حاضر چین بر خلاف دوره دونالد ترامپ با چراغ سبز دولت بایدن مقادیر محدودی از نفت ایران را خریداری می‌کند.

رویترز به نقل از دیپلمات‌های غربی می‌نویسد که به باور قدرت‌های غربی در صورتی که آنها در برابر ایران متحد باشند، راحت‌تر می‌توانند این کشور را را به توافق بازگردانند.

یک دیپلمات دیگر به اهمیت تهدید کاهش خرید نفت چین از ایران در صورت شکست مذاکرات اشاره می‌کند.

برخی تحلیلگران بر این باورند که «دولت بایدن در حال حاضر می‌خواهد نشان دهد که هر آنچه می‌تواند را برای پیشرفت دیپلماسی با ایران انجام می‌دهد.»

البته به نظر نمی‌رسد دست‌کم در آینده نزدیک، دولت بایدن برای این سیاست که به «خشنودسازی ایران» و «امتیازدهی حداکثری» معروف شده، نقطه پایانی داشته باشد.

وزارت امور خارجه به روشنی نشان داده که حتی در صورت شکست برجام هم به دیپلماسی با جمهوری اسلامی ادامه خواهد داد. در حال حاضر نیز جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا ایده نوعی «توافق موقت» را با متحدان آمریکا در میان گذاشته است.
یک دیپلمات دیگر با اشاره به انتقادها از سیاست بایدن می‌گوید «ما ساده‌لوح نیستیم و می‌دانیم ایران به موازات مذاکرات در حال توسعه برنامه هسته‌ای خود است.» او می‌افزاید: «ما سیاست‌های خود را با عملکرد ایران تنظیم می‌کنیم.»