گزارش آسوشیتدپرس از جایگاه سفارت ایران در آمریکا در دوره اردشیر زاهدی

«زمانی که موضوع تجمل به میان می‌‌آمد، سفارت ایران در آمریکا در صدر قرار داشت»

باربارا استرایسند و اردشیر زاهدی در مهمانی سفارت ایران در واشینگتن دو سال قبل از وقوع انقلاب ۵۷-Charles W. Harrity

اردشیر زاهدی، آخرین سفیر ایران در آمریکا در دوران محمدرضا شاه پهلوی که به برگزاری مهمانی‌های مجلل برای ستارگان هالیوود و سیاستمداران برجسته در سفارت ایران در واشینگتن مشهور بود، روز پنجشنبه در سن ۹۳ سالگی درگذشت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در مقاله‌ای درباره زاهدی می‌نویسد: «زاهدی، چه با هنری کیسینجر دیده می‌شد و چه میزبان باربارا استرایسند بود، حضوری به یادماندنی در صحنه اجتماعی واشینگتن داشت. به گونه‌ای که روزنامه‌ای او را «پلی بوی جهان غرب» و «خواستنی‌ترین مرد مجرد» لقب داده بود. او در دوره‌ای با الیزابت تیلور، ستاره عصر خود روابطی رمانتیک داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این خبرگزاری آمریکایی در ادامه به وقوع انقلاب ۵۷ در ایران اشاره می‌کند و می‌نویسد: «پس از انقلاب و خروج شاه از ایران، ساختمان سفارت ایران در شماره ۳۰۰۵ خیابان ماساچوست واشینگتن که محل برگزاری مهمانی‌های مجلل زاهدی بود تعطیل شد و از آن پس خالی مانده است.»

زاهدی در ساله ۲۰۲۰ در مقاله‌ای نوشت:‌ «ایران و آمریکا به یکدیگر نیاز داشته و دارند و به نفع هر دو طرف است که رویکردی سازنده در روابط خود داشته باشند.»

زاهدی، پسر فضل‌‌الله زاهدی بود که در جریان حوادث ۲۸ مرداد به سرنگونی محمد مصدق کمک کرد. اردشیر زاهدی برای مدتی کوتاه با شاهدخت شهناز، دختر شاه از ازدواج نخست، پیوند زناشویی بست. این ازدواج هفت سال دوام آورد اما شاه همواره اردشیر زاهدی را مانند پسر دیگر خود و مشاور مورد اعتمادش می‌دانست. زاهدی آخرین سفیر ایران در زمان شاه در آمریکا و برای دوره‌ای وزیر امور خارجه ایران بود.

سفارت ایران در آمریکا در زمان زاهدی در محافل اجتماعی واشینگتن می‌درخشید. باربارا والترز در خاطرات خود می‌نویسد: «زمانی که موضوع تجمل به میان می‌‌آمد، سفارت ایران در آمریکا در صدر قرار داشت.» جایی که مهمانان با خاویار و شامپاین درجه یک پذیرایی می‌شدند.

زاهدی موفق شد با نیکسون و کارتر روابط نزدیکی با آنها برقرار کند. اما در سال‌های اخیر زمانی که در سوئیس زندگی می‌کرد به منتقد دولت‌های آمریکا و سیاست‌های آنها در قبال جمهوری اسلامی تبدیل شد. او همچنین موضعی در حمایت از قاسم سلیمانی، فرمانده کشته شده نیروی قدس اتخاذ کرد که انتقادهای زیادی به دنبال داشت.

برایان هوک، نماینده دولت ترامپ در امور ایران پس از سال‌ها سکوت خبری درباره وضعیت سفارت ایران در واشینگتن، در سال ۲۰۱۹ به مقابل ساختمان سفارت رفت و ابراز امیدواری کرد که روزی کلید این ساختمان به نماینده ان که دولت ایران است بازگردد. هوک در این ویدیو گفت که مبلمان و فرش‌های نفیس سفارت در انبارهایی با دمای کنترل شده نگهداری می‌شوند.

البته همه اموال سفارت از خشم انقلابیون در امان نماندند. از جمله آنها نوشیدنی‌های الکلی بود. آسوشیتدپرس می‌نویسد، انقلابیون ۴۰۰۰ بطری ویسکی و شامپاین و دیگر مشروب‌ها را خالی کردند. یک روزنامه در آن زمان گزارش داد که روند به چاه ریختن مشروب‌ها از سوی انقلابیون چهار ساعت به طول انجامیده است.

بیشتر از زندگی