آمریکا: موضع ما عوض نشده؛ ایران: فرافکنی می‌کنید

وزارت خزانه داری آمریکا شش شخص و یک نهاد ایرانی را به فهرست تحریم خود افزود

جن ساکی، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید- REUTERS/Jonathan Ernst

جن ساکی، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید، شامگاه پنجشنبه به وقت واشنگتن گفت که موضع آمریکا در باره تحریم‌های ایران تغیییری نکرده است.

خانم ساکی بدون توضیح بیشتر تلویحا گفت که تحریم‌های جدیدی که علیه اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی اعلام شده، ارتباطی با مذاکرات احیای برجام که انتظار می‌رود به زودی آغاز شود ندارد.

از سویی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در باره تحریم ۶ شخص و یک نهاد ایرانی از سوی آمریکا گفت: «جمهوری اسلامی ایران تلاش های جدید تحریمی آمریکا را در ادامه سیاست شکست خورده فشار حداکثری ترامپ و اقداماتی از روی استیصال و فاقد مشروعیت دانسته و محکوم مینماید.»

به گزارش ایرنا، سعید خطیب‌‌زاده بامداد جمعه به وقت تهران گفت: «این نوع فرافکنی ها از سوی دولت آمریکا که خود سابقه طولانی مداخله در کشورهای مختلف به اشکال و انحاء مختلف را دارد، بی اساس و در راستای فریب افکار عمومی این کشور ارزیابی می شود».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خزانه داری آمریکا روز پنجشنبه، ۱۸ نوامبر، اعلام کرد که نام شش شخص و یک نهاد ایرانی را به اتهام تلاش برای تاثیر گذاشتن بر انتخابات سال ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا در فهرست تحریم ها قرار داده است.

خطیب‌زاده بامداد جمعه همچنین با رد کردن اظهارات اخیر سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در باره برنامه هسته‌ای ایران گفت: «هر گونه موضعگیری مقام‌ها و نهادهای سیاسی کشورهای مختلف با هدف تأثیرگذاری بر رفتار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خدشه به حیثیت فنی و تخصصی آژانس قلمداد شده و بدون تردید ترفند استفاده ابزاری از ظرفیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بیش از آن که موجب بهرمندی عاملان آن گردد، مشروعیت بین‌المللی اقدام‌های آژانس را زیر سوال می‌برد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه روز پنجشنبه گزارش سه ماهه آژانس را که چند روز پیش از نشست هفته آینده شورای حکام آژانس منتشر شده است «فوق‌العاده نگران‌کننده» دانست و از ایران خواست بدون تاخیر تمام تعهدات و تکالیف خود را در برجام اجرا کند.

وی که در یک نشست خبری در پاریس با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد افزود، شورای حکام آژانس در نشست ۲۴ نوامبر خود باید در این زمینه برای ارسال یک «پیام قوی» به ایران کمک کند؛ اما توضیح بیشتری درباره این که منظور او از این پیام قوی چیست ارائه نداد.