کویت ١٨ نفر را به اتهام همکاری با حزب‌الله دستگیر کرد

کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در سال ۲۰۱۶ حزب‌الله لبنان را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده‌اند

کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از سال ۲۰۱۶ حزب‌الله لبنان، متحد جمهوری اسلامی ایران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده‌اند - AFP

رسانه‌های کویتی روز پنجشنبه گزارش دادند که دادستان‌های کویت ۱۸ نفر را به اتهام تامین مالی گروه شیعی حزب‌الله لبنان بازداشت کرده‌اند.

روزنامه القبس در این مورد نوشت با توجه به اینکه متهمان به عضویت در یک حزب ممنوعه، پول‌شویی و جاسوسی مظنون‌اند، دادستانی دستور داده است که بازداشت‌شدگان به مدت ۲۱ روز در زندان مرکزی نگهداری شوند.

وزارت کشور کویت هنوز در این باره اظهارنظری نکرده است. کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از سال ۲۰۱۶ حزب‌الله لبنان، متحد جمهوری اسلامی ایران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده‌اند.

لبنان در حال حاضر با یک بحران دیپلماتیک مواجه است. از سوی دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس دلیل این مشکل را نفوذ حزب‌الله در عرصه سیاسی این کشور می‌دانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به دنبال اظهارات انتقادی وزیر اطلاع‌رسانی لبنان، کشورهای عربستان سعودی، کویت و بحرین ماه گذشته، دیپلمات‌های لبنانی را اخراج کردند و نمایندگان خود را از این کشور فراخواندند. ریاض همچنین تمامی واردات از لبنان را ممنوع کرد.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در این‌باره گفت که این اقدام‌ها تنها ناشی از اظهارات جورج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی دولت لبنان، نیست، بلکه به دلیل مخالفت ریاض با سلطه حزب‌الله در این کشور است. کویت مدت‌ها است که روابط متعادلی را با همسایگان بزرگ‌تر خود حفظ کرده است؛ اما در سال ۲۰۱۶، گروهی از کویتی‌های شیعه را به اتهام جاسوسی برای ایران و حزب‌الله محکوم و زندانی و در آن زمان تهران را به تلاش برای بی‌ثبات کردن کویت متهم کرد. اگرچه جمهوری اسلامی ایران هرگونه ارتباط با این موضوع را رد کرده بود.

اوایل ماه جاری، چند تن از محکومان این پرونده با عفو امیر کویت و با هدف رفع بن‌بست داخلی بین دولت و قانون‌گذاران، آزاد شدند. سیاست رسمی بیروت بی‌طرفی در تخاصم‌های منطقه‌ای بوده است؛ اما حزب‌الله که قاطعانه از مواضع جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کند، به‌تدریج به قوی‌ترین نیروی سیاسی لبنان تبدیل شده است. هزاران نفر از نیروهای حزب‌الله در جنگ داخلی سوریه، همسایه لبنان، جنگیده‌اند. ائتلاف عرب به رهبری ریاض در یمن می‌گوید نیروهای حزب‌الله در یمن نیز در دفاع از حوثی‌ها جنگیده‌اند.

بیشتر از جهان