دعای خیر مردم افغانستان برای دونالد ترامپ

ترامپ گفتگوهای صلح خلیل زاد با طالبان را لغو کرد

AFP- دونالد ترامپ

شنبه شب به وقت آمریکا، آقای ترامپ در چند تویت پی در پی خبر از آن داد که قرار ملاقات با طالبان و همچنین گفتگوهای صلح آمریکا با آنان لغو شده است.

احتمالا مردم افغانستان در بامداد روز یکشنبه با شنیدن این خبر، نفسی به راحتی کشیدند و در دل دعا به جان دونالد ترامپ کردند که آنها را حتی برای زمانی ولو کوتاه از گرفتاری و پدیده ای به نام زلمی خلیل زاد و پروژه صلح وی با طالبان تروریست نجات داده است.

در دو دوره ای که آقای باراک اوباما رییس جمهور آمریکا بود، وضع امنیتی افغانستان از امروز بدتر نبود، هر چند که صلح و آرامش مطلقی نیز در کار نبود. اما از زلمی خلیل زاد خبری نبود که همچنان بعد از گذشت ۱۸ سال از جنگ در افغانستان، بسیاری از سیاستمداران افغان، عدم ثبات سیاسی و امنیتی  این کشور را محصول ناکارآمدی دو دیپلمات می دانند.

اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل متحد که از سال ۲۰۰۱ هنگامی که گفتگوهای مربوط به دولت انتقالی افغانستان پس از سقوط طالبان آغاز شد، به صحنه سیاسی این کشور راه یافت و چهره دیگر، زلمی خلیل زاد بود که ابتدا نماینده ویژه جورج بوش در امور افغانستان و پس از آن در سال ۲۰۰۳ به عنوان سفیر آمریکا در کابل مقرر شد.

اتحاد ائتلاف شمال با ایالات متحده آمریکا در شکست طالبان، دستاورد و دیپلماسی استاد برهان الدین ربانی، رییس جمهور پیشین افغانستان بود. کنفرانس بن که طی آن دولت انتقالی، لوئی جرگه اضطراری  و پس از آن لوئی جرگه قانون اساسی شکل گرفت، تمامی به ابتکار جامعه بین الملل، چهره های جهادی، مجاهدین و فرماندهان با اعتباری بود که با حمایت مردم توانستند طالبان را شکست داده و پس از آن نقشه راه دولت و قانون اساسی این کشور را ترسیم کنند.

افرادی که در آن سالهای حساس به افغانستان آمد و شد داشته اند، خوب به خاطر دارند که چگونه آقای خلیل زاد با زیرکی از کاندیداتوری محمد ظاهر شاه، پادشاه پیشین افغانستان برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری جلوگیری کرد.

افغانستانی که فرصت های بسیار برای بازسازی، صلح، امنیت و رفاه داشت، با بی تدبیری اخضر ابراهیمی و زلمای خلیل زاد این فرصتها را از دست داد.

کاندیداتوری ظاهر شاه و برنده شدن وی در انتخابات می توانست عاملی مهم در ایجاد وحدت ملی و انسجام در کشوری باشد که به میهن دوستی، بازسازی سراسری و اعتماد بین گروههای مختلف به شدت نیاز داشت. فرصتی که از بین رفت و شاه سالخورده و خوشنام افغانستان نیز درگذشت و با کنار گذاشته شدن چهره های کلیدی مجاهدین، و ترور برنامه ریزی شده آنها، امروز شاهد ناامنی، عدم ثبات سیاسی و قدرت گرفتن طالبان تروریست و ادامه چرخه خشونت ها در این کشور هستیم.

طرفه آنکه، بعد از خاتمه دیپلماسی ناکام خلیل زاد و اخضر ابراهیمی در افغانستان، این دو سیاستمدار به عراق پس از صدام حسین گسیل داشته شدند. اوضاع عراق مصیبت زده نیز متاسفانه دست کمی از وضعیت افغانستان نداشته است.

طی سالیان گذشته بارها زلمی خلیل زاد جهت کاندیداتوری خود برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تلاش کرده است.

اینک نیز منابع موثقی خبر می دهند که خلیل زاد در گفتگوهای اخیر به طالبان پیشنهاد کرده بود که پس از امضای توافقنامه صلح، وی رییس موقت دولت انتقالی افغانستان شود. پیشنهادی که گفته می شود طالبان آن را رد کرده اند.

به نظر می رسد که دولت ترامپ نیز با وجود آنکه ریش و قیچی را به دست خلیل زاد افغانی الاصل داده بود، اما کار به جایی رسیده که به یکباره تمامی مقامات از وزیر امور خارجه، مایک پمپئو تا جان بولتون مشاور امنیت ملی و اعضای کنگره با این توافق نادیده و گفتگوها با طالبان مخالفت کرده اند.

چند روز پیشتر هنگامی که ژنرال میلر با خلیل زاد به قطر رفت، به نظر رسید که سفر مولر برای تهدید طالبان باشد. تهدیدی که امروز با واکنش آقای ترامپ و به هم خوردن گفتگوها همراه شد هر چند که پیش از این نیز روز جمعه خبر آمده بود که رییس جمهور افغانستان، آقای اشرف غنی سفر خود به واشنگتن را لغو کرده است.

خونبارترین حملات انتحاری و تروریستی طالبان در افغانستان بخصوص کابل، از زمان شروع گفتگوهای صلح خلیل زاد در سال ۲۰۱۸ شدت گرفته است. طالبان به خیال قدرت نمایی و گرفتن امتیاز از آمریکا، امروز از بغلان تا فراه و کُنار را به صحنه جنگ مبدل کرده اند.

اما بدیهی است که اقدامات شدید تروریستی طالبان، نتیجه معکوس داشته و تنها مردم را پشت دولت کنونی بسیج کرده است. مردمی که به راحتی تن به صلح تحمیلی با یک گروه تروریستی نمی دهند. اراده مردم و مخالفت با دیپلماسی ناکام خلیل زاد است که اشرف غنی را این روزها چهره ای محبوب ساخته و نیروهای دولتی با این حمایت مردمی تهدید کرده اند که اگر حملات طالبان متوقف نشود، وارد جنگی تمام عیار خواهند شد.

وضعیت فعلی می تواند انتخابات ریاست جمهوری در پیش رو در مهرماه را تهدید کند و اینجاست که نمایندگان کنگره آمریکا، وزیر دفاع و وزیرخارجه این کشور نارضایتی خود نسبت به توافقات میان هیات مذاکره کننده با ریاست زلمی خلیل زاد و طالبان را اعلام کرده اند.

پیش از این قرار بود تا دونالد ترامپ، رهبران طالبان و رئیس جمهوری افغانستان در کمپ دیوید روز یکشنبه ملاقات محرمانه داشته باشند که با لغو سفر غنی، و تصمیم آقای ترامپ برای توقف گفتگوهای صلح میان آمریکا و طالبان و عدم دیدار بااعضای این گروه، ادامه مذاکرات تا زمان نامعلومی متوقف شده است.

ترامپ گفته است لغو این دیدار به دلیل پذیرفتن مسئولیت حمله‌ای در کابل توسط طالبان بوده  که به کشته شدن یک سرباز آمریکایی منجر شده است اما به نظر می رسد تصمیم آقای ترامپ بیشتر به واکنش مقامات دولت خود از نگرانی درباره صلح عجولانه خلیل زاد و نارضایتی رییس جمهور افغانستان مرتبط باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

بیشتر از سردبیری