زوج متهم به جاسوسی در ترکیه به اسرائیل بازگشتند

اسرائیل از اردوغان برای آزادی این زوج تشکر کرد

زوج اسرائیلی آزاد شده با یک جت شخصی که دولت فرستاده بود، به کشور خود بازگشتند- Credit:Israel Ministry of Foreign Affairs

یک زوج اسرائیلی که پس از عکاسی از کاخ ریاست جمهوری در ترکیه، به اتهام جاسوسی بازداشت شده بودند، پس از آزادی، بامداد پنجشنبه با یک جت شخصی که توسط دولت فرستاده شده بود، به اسرائیل بازگشتند و نگرانی از اینکه ممکن است مجبور شوند که تا سال‌ها در زندان باقی بمانند، به پایان رسید.

به نوشته تایمز اسرائیل، آقا و خانم اوکنین، در بدو ورود به تل‌آویو و در گفت‌وگو با خبرنگاران، از اسحاق هرتزوگ رئیس جمهور اسرائیل، نفتالی بنت نخست وزیر، یائیر لاپید وزیر امور خارجه و کل ملت اسرائیل تشکر کردند.

پیش از این، بنت و لاپید در بیانیه‌ای مشترک از آزادی آنها خبر دادند. در این بیانیه آمده بود: «پس از تلاش‌های مشترک با ترکیه، موردی و ناتالی اوکنین از زندان آزاد شدند و در راه خانه به اسرائیل هستند. ما از رئیس جمهور ترکیه (رجب طیب اردوغان) و دولت او به دلیل همکاری تشکر می‌کنیم و مشتاقانه منتظر استقبال از این زوج در بازگشت به کشور هستیم.»

در این بیانیه همچنین از خانواده این زوج به دلیل همکاری با وزارت امور خارجه تشکر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا بر گزارش ها، بنت قرار بود روز پنجشنبه با اردوغان تلفنی صحبت کند تا از آزادی این زوج تشکر کند. وزارت امور خارجه یک جت به همراه دو مقام ارشد کنسولی را برای بازگرداندن آنها به ترکیه فرستاد و آنها اندکی بعد از ساعت ۶ صبح وارد اسرائیل شدند و سپس به سمت خانه خود در مودین حرکت کردند.

این زوج هفته گذشته در استانبول در حین بازدید از کاخ اردوغان در استانبول عکس گرفتند و عکس را برای خانواده خود ارسال کردند. بلافاصله پس از این ماجرا، آنها دستگیر شدند. این در حالی است که هزاران گردشگر - از جمله اسرائیلی‌ها - مرتباً از این کاخ عکس می‌گیرند.

روزنامه هاآرتص گزارش داد که در تلاش برای آزادی این زوج ،اسرائیل علاوه بر تلاش های دیپلماتیک خود، از یک کشور ثالث نیز کمک گرفته است. با این حال، لیور حیات، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که هیچ کشور خارجی در این کار دخیل نبوده است.

از سوی دیگر،  سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه، در اولین اظهارنظر عمومی یک مقام ارشد ترکیه در مورد این ماجرا، روز سه‌شنبه مدعی شد که اوکنین‌ها هنگام عکاسی، بر روی اقامتگاه اردوغان «تمرکز»  و «آن را علامت‌گذاری کرده‌اند».

او به خبرنگاران گفت که دادستان‌ها معتقدند اسرائیلی‌ها مرتکب «جاسوسی دیپلماتیک و نظامی» شده‌اند، اما در این مورد «دادگاه تصمیم خواهد گرفت .

بیشتر از جهان