آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس ایران را به ایجاد بحران هسته‌ای متهم کردند

بیانیه مشترک آمریکا و کشورهای عربی در مورد تهدید ناشی از برنامه‌های موشکی و پهپادی ایران هشدار داده است

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس و رابرت مالی (سمت چپ) ، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران-عکس از خبرگزاری دولتی کویت

آمریکا و کشورهای عربی متحد آن در خلیج فارس در بیانیه‌ای‌ مشترک ایران را متهم کردند که «بحران هسته‌ای پدید آورده و با موشک‌های دوربرد و پهپادها خاورمیانه را بی‌ثبات کرده است.»

این بیانیه مشترک پس از نشست کارگروه آمریکا و شورای همکاری خلج فارس درباره ایران منتشر شد که روز چهارشنبه در عربستان سعودی برگزار شد. دستیار وزیر خارجه آمریکا اخیرا از قصد این کشور برای پیگری «ساز و کاری جدید» با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس علیه فعالیت‌های منطقه‌ای ایران خبر داده بود.

به گزارش رویترز در این بیانیه آمده است:‌ «همه طرف‌ها دولت جدید ایران را تشویق می‌کنند از فرصت دیپلماتیک جاری برای ازسرگیری گفت‌و‌گو‌ها در وین و احیای توافق هسته‌ای استفاده کرده و از بحران و درگیری جلوگیری کند.»

قرار است مذاکرات احیای برجام هشتم آذرماه در وین از سر گرفته شود. همزمان گزارش‌هایی درباره افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده و از سرگیری فعالیت‌های ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته در ایران منتشر شده است.

ایران می‌گوید تنها در صورتی از اقدامات جبرانی در مقابل خروج آمریکا از برجام صرفنظر می‌کند که تحریم‌ها لغو شود و دولت بایدن درباره باقی‌ماندن آمریکا در توافق هسته‌ای تضمین دهد.

در بیانیه مشترک آمریکا، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، بحرین، عمان و کویت آمده است: «ایران گام‌هایی برداشته که در برنامه‌های هسته‌ای صلح‌آمیز توجیهی ندارد و مهمترین استفاده آن در برنامه هسته‌ای تسلیحاتی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بیانیه به غنی‌سازی ۶۰ درصدی و افزاش ذخایر اورانیوم با خلوص بالا اشاره دارد. مقامات سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی نیز اخیرا تایید کرده بودند که تنها کشورهای مجهز به سلاح هسته‌ای غنی‌سازی را در سطح بسیار بالا مانند ایران انجام می‌دهند.

در بخش دیگری از بیانیه آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس طیفی از اقدامات خطرناک و ستیزه‌جویانه ایران شامل تولید و توسعه موشک‌های دوربرد و پهپاد‌ها مورد انتقاد قرار گرفته است. در این بیانیه آمده است که ایران از گروه‌های شبه‌نظامی در سراسر منطقه حمایت می‌کند و برنامه‌های موشکی‌اش تهدیدی شفاف برای ثبات و امنیت منطقه‌ به‌شمار می‌رود.

این بیانیه به تایید قطر و عمان نیز رسیده است، دو کشوری که معمولا کانال ارتباطی ایالات‌متحده آمریکا با جمهوری اسلامی ایران به‌شمار می‌روند. به گزارش خبرگزاری دولتی کوید، روز چهارشنبه نایف الحجرف، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس نیز با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ملاقات کرد.

این در حالی است که گفت‌و‌گو‌های ایران و عربستان سعودی با هدف کاهش تنش‌ها که از اوایل سال جاری آغاز شده بود، در ماه‌های اخیر به کندی پیش رفته است. همزمان رویترز به نقل از منابع خود گزارش داده که هیاتی از امارات متحده عربی برای گفت‌و‌گو به تهران سفر خواهند کرد.

به گزارش رویترز، کشورهای منطقه واشینگتن را در جریان تلاش‌های خود برایی ایجاد کانال دیپلماتیک موثر با ایران با هدف کاهش تنش‌ها قرار داده‌اند.

این بیانیه تاکید می‌کند در صورتی که ایران به دامن زدن به بحران هسته‌ای ادامه دهد، تلاش‌های دیپلماتیک به نتیجه نمی‌رسد.