پایه‌های برجام سست‌تر شد

ایران تزریق اورانیوم به سانتریفوژها را شروع کرد

HO / Iranian Presidency / AFP

ایران بر خلاف توافق هسته ای خود با قدرت های جهانی، تزریق گاز اورانیوم را به سانتیفوژهای پیشرفته شروع کرد. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران،  به اروپا هشدار داد که زمان زیادی برای نجات توافق هسته ای سال 2015 ندارد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، بیش از یک سال پیش، این کشور را از برجام خارج کرد و بعد تحریم های تجاری فلج کننده ای علیه ایران اعمال کرد.

آقای کمالوندی در یک نشست خیر هشدار داد: «ذخیره اورانیوم غنی شده ما به سرعت در حال افزایش است.  امیدواریم آنها سر عقل بیایند». ایران پیشتر هم از حد تعیین شده برای غنی سازی و ذخیره سازی اورانیوم که در برجام مشخص شده تخطی کرده است، اما تاکید دارد که می تواند به سرعت به شرایط برجام بازگردد، به این شرط که اروپا کاهش تحریم ها را که در ازای توقف برنامه هسته ای ایران وعده کرد بود، عملی کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تحلیگران هشدار داده‌اند که اورانیوم با غلظت 20 درصد از نظر فنی، تا غنی سازی 90 درصد -- که برای تولید سلاح هسته ای لازم است -- فاصله چندانی ندارد.

گرچه آقای کمالوندی تاکید کرد که «جمهوری اسلامی در پی دستیابی به بمب هسته ای نیست»، اما هشدار داد که راه های باقی ماندن ایران در برجام هر چه کمتر می شود.

او گفت: «اگر اروپایی ها می خواهند تصمیمی بگیرند باید سریع تر عمل کنند».

آقای کمالوندی در گفته های خود بارها هشدار داد که ایران به سرعت به نقطه خروج از برجام نزدیک می شود.

آقای کمالوندی هشدار داد: «ذخیره اورانیوم غنی شده ما به سرعت در حال افزایش است. امیدواریم آنها سر عقل بیایند».

با این همه، او تاکید کرد که ایران به بازرسان سازمان ملل اجازه خواهد داد همچنان از سایت های هسته ای  کشور دیدن کنند. او این بیانات را که از تلویزیون به طور زنده پخش شد، از تریبونی ایراد کرد که جلوی آن، سانتریفوژهای پیشرفته قرار داشت.

تنش‌ها میان ایران و ایالات متحده در ماه های اخیر بالا گرفته، و حمله‌های اسرارآمیزی به نفتکش ها در نزدیکی تنگه هرمز انجام شده، و ایران یک پهپاد تجسسی آمریکا را سرنگون کرده است.

روز شنبه، تصاویر ماهواره ای یک نفتکش ایرانی را که قبلا در توقیف بود و آمریکا آن را تعقیب می کرد در جایی نشان داد که به نظر سواحل سوریه می رسد. بنا به گزارش‌ها، وقتی مقامات جبل الطارق چند هفته پیش موافقت کردند که کشتی را آزاد کنند، تهران وعده کرده بود که نفتکش راهی سوریه نخواهد شد.

نفتکش آدریان دریا-1، که قبلا با نام گریس-1 شناخته می شد، سیستم شناسایی خودکارش را دوشنبه شب خاموش کرد، و به این گمان زنی دامن زد که در راه سوریه است.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news

© The Independent