برگزاری بیست‌و‌هفتمین دوره جشنواره تئاتر ایرانی در آلمان

روز چهارشنبه نمایش‌نامه «پا برهنه، لخت، قلبی در مشت» اجرا می‌شود

بیست‌و‌هفتمین جشنواره تئاتر بین‌المللی ایرانیان در شهرهای کلن و بن آلمان، با حضور ۱۰ گروه و ۱۴ اجرا از روز یکشنبه ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان) آغاز به کارکرد. این جشنواره که شامل اجرای نمایش و رقص‌های گوناگون است به زبان فارسی و آلمانی برگزار می‌شود.

در آیین گشایش جشنواره «بهرخ حسین بابایی» بازیگر و مدیر این رویداد، ضمن خوش‌آمدگویی بیانیه خود را به حوادث اخیر افغانستان اختصاص داد و تسلط طالبان بر این کشور را در تناقض با روح هنر و حقوق بشر دانست. او همچنین تاکید کرد: « جشنواره کلن همواره تلاش کرده تئاتر متعهد را معرفی کند و در این شرایط آشفته جهان نیز به این کار خود ادامه می‌دهد.»

خانم حسین بابایی که چندین سال از عمرش را به‌عنوان بازیگر و مدرس تئاتر در کابل بوده، ۲۳ دوره این برنامه فرهنگی را به همراه همسرش مجید فلاح زاده پژوهشگر و کارگردان حوزه هنرهای نمایشی برگزار کرد و پس از درگذشت ناگهانی این کارگردان با کمک و همراهی فرزندش بهزاد فلاح‌زاده و دیگر ایرانیان فعال در حوزه تئاتر و علاقه‌مندان این رشته هنری در شهر کلن و دیگر شهرهای اروپا این جشنواره را برگزار کرده است. اجرای برنامه‌های امسال جشنواره کلن نیز مانند چند دوره قبل بر عهده «سیما سید» و «بهزاد فلاح» زاده است. در شب نخست «مینه یو جل» خواننده ترک‌تبار آلمانی با همراهی نوازنده ایرانی پیانو «یرمیاس ممقانی» با اجرای چهار قطعه برای پیانو و آواز اُپرایی به زبان‌های ترکی، فرانسه و آلمانی؛ روی صحنه حاضر شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«تی‌له» کارشناس تئاتر بخش نمایش و رقص اداره فرهنگ شهر کلن در آیین افتتاحیه این جشنواره ضمن تاکید بر حمایت از این رویداد بین‌المللی ایرانیان در کلن تاکید کرد: «درک می‌کند که چه اندازه در این سال‌ها برای تداوم برگزاری این رویداد فرهنگی تلاش شده است.»

جشنواره بین‌المللی تئاتر ایرانیان کلن به عنوان قدیمی‌ترین جشنواره هنری فارسی زبان در اروپا، مورد حمایت بسیاری از هنرمندان ایرانی این عرصه است. در شب نخست این جشنواره ابتدا نمایشنامه «گنج سیلوستر» نوشته «آنجل واگن‌اشتاین» به ترجمه و کارگردانی بهرخ بابایی روی صحنه رفت. استقبال تماشاگران غیر ایرانی در شب نخست از نکته‌های حائز اهمیت آن بود.

در شب دوم این فستیوال نیز دو نمایشنامه روی صحنه رفت که نمایش «ماهی‌ها بغلم کنید» به کارگردانی «علیرضا شیلسر» از لوکزامبورگ با بازی تأثیرگذار «آرام قاسمی» بازیگر ایرانی مقیم ایتالیا موردتوجه تماشاگران قرار گرفت. این نمایش از زبان یک مهاجر به موضوع غرق شده در آبراه محل عبور پناه‌جویان، مصائب مهاجرت و اتفاقاتی که در این را برای زنان می‌افتد اشاره دارد و دولت آلمان و سازمان ملل متحد را مسئول نادیده‌گرفتن حقوق پناهندگان در اروپا می‌داند.

همچنین در روز سه‌شنبه علاقه‌مندان در «سالن تئاتر اورانیای کلن» شاهد اجرای نمایشنامه «وقتی سالومه گریست» بودند که حسام‌الدین توکلی نویسنده و کارگردان آن بود. توکلی نخستین‌بار است که نمایشنامه‌ای را به‌عنوان نویسنده و کارگردان در جشنواره کلن روی صحنه می‌برد.

روز چهارشنبه نیز قرار است نمایش‌نامه «پا برهنه، لخت، قلبی در مشت» اجرا شود. این تئاتر را «علیرضا کوشک جلالی» به زبان آلمانی نوشته که به عنوان اثری موفق طی ده‌های اخیر بارها بر صحنه آمده و با استقبال روبرو شده است.

از میان چهارده نمایشنامه‌ای که قرار است در این جشنواره روی صحنه بروند، یک نمایش کودک به دلیل محدودیت‌های کرونایی به‌صورت آنلاین اجرا خواهد شد و یکی اجرای نمایشنامه‌خوانی هم بر روی صحنه خواهد رفت، امسال برای نخستین‌بار دو تئاتر در شهر برای علاقه‌مندان به نمایش در می‌آیند.

آخرین اجرای این فستیوال روز یکشنبه نمایش «بازی در بازی» به نویسندگی و کارگردانی «نیلوفر بیضایی» با نگاهی به رمان «عقل آبی» نوشته «شهرنوش پارسی‌پور» روی صحنه خواهد رفت.

بیشتر از فرهنگ و هنر