وزیر امر به‌ معروف طالبان: با فشارهای سیاسی، به خواست کشورهای غربی تمکین نمی‌کنیم

او گفت این گروه مخالف آموزش دختران نیست، اما نشستن زن و مرد نامحرم گرد یک میز خلاف اصول دینی و باورهای آنان است

شیخ محمد خالد الحنفی، وزیر امر به‌‌ معروف طالبان‌ـ عکس از خبرگزاری باختر

روز سه‌شنبه ۲۵ آبان، شیخ محمد خالد الحنفی، وزیر امر به‌‌ معروف طالبان، در نشستی با مسئولان محلی طالبان در بلخ گفت این گروه مخالف آموزش دختران نیست، اما نشستن زن و مرد نامحرم گرد یک میز خلاف اصول دینی و باورهای آنان است.

خبرگزاری باختر، که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، به نقل از شیخ محمد خالد الحنفی نوشت: «کشورهای غربی برای گذشتن از این اصول دینی، بر ما فشار سیاسی و اقتصادی وارد می‌کنند، اما هرگز به این فشارها تمکین نمی‌کنیم و از اصول دین  نمی‌گذریم.»

این گفته‌های وزیر امر به‌ معروف و نهی از منکر طالبان موضع مشخص این گروه در مورد فاصله‌‌گذاری میان زنان و مردان و تفکیک جنسیتی را نشان می‌دهد. در روزهای نخست به قدرت رسیدن طالبان، موضوع جداسازی کلاس‌های دختران و پسران در دانشگاه و مراکز آموزشی مطرح شد و مسئولان دانشگاه‌ها مجبور به جداسازی کلاس‌ها و نصب پرده‌های ضخیم میان دختران و پسران در داخل کلاس شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند مقام‌های طالبان از همان آغاز تاکنون تاکید کرده‌اند با آموزش دختران مخالف نیستند، از زمان سلطه این گروه بر افغانستان، کلاس‌های هفتم تا دوازدهم مدارس دخترانه در ۲۷ استان تعطیل شده‌اند. در نتیجه پیگیری‌های نهادهای بین‌المللی همچون یونیسف و یونسکو و نیز اعتراض فعالان حقوق بشر در داخل و خارج از افغانستان و اظهارنظر رهبران جامعه جهانی در مورد آموزش دختران افغانستان، شماری از این مدارس از جمله در شهر هرات پس از حدود دو ماه تعطیلی، باز شدند اما پس از یک هفته، به بهانه حمله داعش، دوباره تعطیل شدند.

در پی تعطیلی دوباره مدارس دخترانه در هرات، اداره امنیت ملی طالبان در هرات از معلمان مدارس هرات خواسته است اطلاعات شخصی و مذهب خود را در یک برگه بنویسند و به اداره تحویل بدهند. این مسئله به‌دلیل برخوردهای قومی و مذهبی طالبان، باعث نگرانی عمیق معلمان و شهروندان هرات شده است.

پیش از این، وزرای آموزش عالی و آموزش‌‌و‌پرورش طالبان تاکید کرده‌اند که به‌هیچ‌وجه اجازه نمی‌دهند دختران و پسران در یک کلاس حضور داشته باشند، زیرا حضور زن و مرد نامحرم زیر یک سقف زمینه‌ساز فحشا و فساد اخلاقی است. پس از صدور این فرمان طالبان، هزاران دانشجوی دانشگاه‌های خصوصی افغانستان در اعتراض به این اقدام تبعیض‌آمیز، از ادامه تحصیل صرف‌نظر کرده‌اند. این تصمیم طالبان همچنین هزاران زن شاغل را در ادارات دولتی و غیردولتی خانه‌نشین کرده است.

با وجود اینکه رهبران شماری از کشورهای جهان رفع تبعیض علیه زنان و خودداری از سرکوب اقلیت‌های قومی و مذهبی را یکی از پیش‌شرط‌های به‌ رسمیت شناختن طالبان ذکر کرده‌اند، این گروه بی‌توجه به فشارهای جهانی، همچنان به اقدام‌های تبعیض‌آمیزش علیه زنان و اقوام ادامه می‌دهد.