مجوز فایزر به شرکت‌های داروسازی برای تولید قرص کووید-۱۹

به‌این‌ترتیب ۹۵ کشور می‌توانند به این دارو دسترسی پیدا کنند

KENZO TRIBOUILLARD / AFP

شرکت فایزر اعلام کرد که شرکت‌های داروسازی دیگر کشورها نیز اجازه تولید قرص «کووید - ۱۹» این شرکت را خواهند داشت. شرکت فایزر که اخیرا قرص‌های آزمایشی ضد کووید-۱۹ را تولید کرده است، با امضای توافقنامه‌ای با یک گروه تحت حمایت سازمان ملل (MPP) قرار است به شرکت‌های داروسازی کشورهای دیگر اجازه دهد که قرص ضد کرونای این شرکت را تولید کنند و به‌این‌ترتیب ۹۵ کشور می‌توانند به این دارو دسترسی پیدا کنند. به گزارش خبرگزاری رویترز، آلبرت بورلا، مدیر اجرایی فایزر اعلام کرد: «ما از حق امتیاز فروش در کشورهای کم‌درآمد چشم‌پوشی می‌کنیم زیرا معتقدیم باید اطمینان حاصل شود که همه مردم صرف‌نظر از محل زندگی یا شرایطشان به یافته‌های علمی در زمینه مبارزه با کرونا دسترسی دارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

توافقنامه مجوز داوطلبانه بین فایزر و ام.پی.پی می‌تواند شرکت‌های تولیدی در کشورهای مختلف را موفق به تولید قرص ضدکرونا کند اما برخی کشورها که شامل این توافقنامه نمی‌شوند از چنین امکانی بی‌بهره می‌مانند. این توافقنامه حدود ۵۳ درصد از جمعیت جهان را پوشش می‌دهد و شامل کشورهای با درآمد متوسط و پایین و برخی از کشورهای با درآمد بالا می‌شود. بااین‌حال، نهاد پزشکان بدون مرز اعلام کرده است که این معامله محدودکننده و ناامیدکننده است زیرا به کشورهایی که توانایی و ظرفیت تولید داروها را دارند برتری می‌دهد. یوانچیونگ هو، مشاور ارشد سیاست‌گذاری حقوقی نهاد پزشکان بدون مرز گفت: «تاکنون دریافته‌ایم که اگر واقعا می‌خواهیم ویروس همه‌گیر کووید – ۱۹ را کنترل کنیم، لازم است که دسترسی به داروهای ویروس کرونا برای همه و در همه‌ جا تضمین شود نه فقط در بعضی کشورها.»

 فایزر که یکی از پرمصرف‌ترین واکسن‌های کووید-۱۹ را تولید می‌کند، اعلام کرده است که قرص ضد کرونای تولیدی این شرکت در کارآزمایی بالینی، احتمال بستری شدن در بیمارستان یا مرگ بر اثر کووید – ۱۹ را تا حدود ۹۰ درصد کاهش داده است. این دارو در ترکیب با ریتوناویر، یک داروی اچ.آی.وی که در حال حاضر به‌صورت عمومی در دسترس است، استفاده خواهد شد. یکی از مدیران فایزر هفته گذشته گفت که بازار این دارو ممکن است تا ۱۵۰ میلیون نفر باشد و بسیاری از کشورها نیز ممکن است بخواهند داروی بیشتری خریداری و ذخیره کنند.