کاظمی قمی در کابل: اشغالگران فراری جنگ نیابتی راه انداخته‌اند

نماینده ایران در دیدار با طالبان گفت افغانستان از سوی گروه‌های تروریستی وابسته به بیگانگان زیر فشار است

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری ایران در امور افغانستان، در دومین روز سفرش به کابل، بعد‌ازظهر امروز سه‌شنبه ۲۵ آبان، با حضور در نشست رسانه‌ای، گفت افغانستان تحت فشار «گروه‌های تروریستی وابسته به بیگانگان است» و در ملاقات با سران طالبان، در مورد اینکه ایران چگونه می‌تواند به افغانستان کمک کند بحث کردند.

حسن کاظمی قمی و مولوی امیرخان متقی پس از دیدار و گفت‌وگو، با حضور در نشستی رسانه‌ای در مقر وزارت خارجه طالبان، بر گسترش تعامل و همکاری میان افغانستان و ایران تاکید کردند.

کاظمی قمی گفت در افغانستان فضای جدید و فرصت‌های خوبی پیش آمده است، اما این کشور تحت فشار گروه‌های تروریستی است و «اشغالگرانی که در نتیجه مقاومت مردم افغانستان و طالبان از افغانستان فرار کرده‌اند»، جنگ نیابتی‌شان را با حمایت از این گروه‌ها، ادامه می‌دهند.

کاظمی گفت با مقام‌های طالبان از جمله با مولوی امیرخان متقی در مورد همکاری میان ایران و افغانستان در زمینه‌های علمی، فرهنگی، اقتصادی و همچنین تامین امنیت مرزها صحبت کرده است و هیئت‌هایی از دو طرف موظف شده‌اند به‌صورت فنی در این زمینه‌ها کار کنند.

نماینده ویژه رئیس‌جمهوری ایران در امور افغانستان گفت: «تقویت همکاری‌ها میان افغانستان و ایران به ثبات منطقه کمک می‌کند و ما در زمینه چگونگی همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای نیز صحبت‌های خوبی داشتیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قمی فشارهای سیاسی و اقتصادی کشورهای جهان بر طالبان را «تحریم‌ها توسط بیگانگان» خواند و گفت در ملاقات‌هایی که با مقام‌های طالبان داشته است، در این زمینه که ایران چه کمکی به تقویت اقتصاد افغانستان می‌تواند بکند صحبت‌های همه‌جانبه صورت گرفته است.

کاظمی قمی طالبان را گروهی خواند که با اشغالگران جنگیده است و از دولت این گروه به‌عنوان دولتی یاد کرد که مقبولیت و مشروعیتش را در چارچوب مبارزه با اشغالگران به دست آورده است. کاظمی قمی، برخلاف دیپلمات‌های بسیاری از کشورها که از تک‌قومی و انحصاری بودن دولت طالبان انتقاد می‌کنند، گفت: «خوشبختانه مشارکت در حکومت افغانستان در حال اتفاق افتادن است و اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته و این کار زمینه را برای کسانی که می‌خواهند به افغانستانِ بعد از اشغال کمک کنند، تسهیل می‌کند.»

قمی در ادامه گفت در مورد مهاجران افغانی که در ایران زندگی می‌کنند نیز با امیرخان متقی صحبت کرده و ترجیح وزیر خارجه طالبان این است که افغان‌ها در داخل کشورشان بمانند.

نماینده ویژه رئیس‌جمهوری ایران ابراز امیدواری کرد به‌دلیل تهدیدهای مشترکی که متوجه افغانستان و ایران است، تعامل و همکاری میان دو کشور افزایش یابد.

در همین حال، مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، که در نشست رسانه‌ای با کاظمی قمی حضور داشت، گفت فضای کنونی افغانستان و فرصت پیش‌آمده هم به نفع افغانستان است و هم به نفع ایران. متقی گفت طالبان خواهان روابط و تعامل خوب با همه کشورهای منطقه و جهان از جمله ایران است و گفت‌وگوهای موثری با هیئت ایرانی به رهبری کاظمی قمی داشته‌اند.

متقی همچنین از تشکیل هیئتی از نمایندگان وزارتخانه‌های مختلف طالبان خبر داد که قرار است در راستای ادامه تلاش‌های دوجانبه، به ایران سفر کنند. متقی ابراز امیدواری کرد که برای تقویت روابط با ایران، هیئت بلندپایه طالبان بتواند به‌زودی به ایران سفر کند.

محمد میرزا کتوازی، عضو پیشین مجلس نمایندگان افغانستان و از تاجران افغان که در سال‌های اخیر از ایران مواد خوراکی و نفت وارد می‌کند و در برخی جلسات هیئت ایرانی و طالبان حضور داشته است، در این زمینه به ایندیپندنت فارسی گفت یکی از محورهای اصلی گفت‌و‌گو تلاش برای کسب حمایت ایران در واردات سوخت به افغانستان بوده است.

آقای کتوازی گفت، افغانستان در آستانه زمستان، به‌دلیل فقر، قحطی و تحریم، با کمبود شدید سوخت مواجه است و در سه ماه اخیر، واردات سوخت از ایران به افغانستان متوقف شده است. به گفته کتوازی، هیات ایرانی موافقت کرده است که با تاجران افغان همکاری کند که واردات سوخت از ایران به افغانستان را از سر بگیرند و میزان واردات مواد خوراکی و سایر اقلام ضروری به بازارهای افغانستان را نیز افزایش دهند.

این تاجر افغان، که در ایران به سر می‌برد و همراه هیئت ایرانی وارد کابل شده است، ابراز امیدواری کرد تاجرانی که از افغانستان گریخته‌اند، به کشورشان برگردند و با ازسرگیری فعالیت اقتصادی، از شدت بحران و فقر در این کشور بکاهند.