چرا به واکسن یادآوری کرونا نیاز داریم؟

تاثیر واکسن به‌مرورزمان از بین می‌رود، اما میزان این کاهش بستگی به نوع واکسن دارد

پژوهش‌های اخیر نشان داده است که تاثیر واکسن با مرور زمان از بین می‌رود - Ted ALJIBE / AFP

به دنبال هشدار مقام‌های بهداشتی بریتانیا مبنی بر «چند ماه دشوار در پیش رو» برنامه واکسیناسیون یادآوری [سومین دوز] کووید ۱۹ گسترش داده شده است و اکنون شامل افراد سالم بالای ۴۰ سال می‌شود.

پیش‌تر واکسن یادآوری به افراد بالای ۵۰ سال، کارکنان بخش درمان، خانه‌های سالمندان و افراد آسیب‌پذیر اختصاص یافته بود که شش ماه از دومین واکسیناسیون آن‌ها گذشته باشد.

تاکنون حدود ۱۲.۶ میلیون نفردر بریتانیا سومین دوز واکسن کووید خود را دریافت کرده‌اند و حدود ۳۰ میلیون شهروند بالای ۱۲ سال دو  دوز واکسن تزریق کرده‌اند.

اما با فرارسیدن فصل زمستان، مقام‌های بهداشتی نگرانند که افزایش موارد کووید، آنفولانزا و ویروس‌های دستگاه تنفسی نظام درمان عمومی کشور را تحت فشار شدید قرار دهد.

پژوهش‌های اخیر نشان داده است که تاثیر واکسن با مرور زمان از بین می‌رود. به همین دلیل برنامه واکسن یادآوری برای محدود کردن موارد مرگ و میر ناشی از کووید حاد در ماه‌های سرد، فوریت بیشتری دارد.

نکاتی که باید درمورد احتمال بی اثر شدن واکسن و دلیل نیاز به واکسن یادآوری بدانید:

آیا  واکسن تاثیر خود را از دست می‌دهد؟

به گزارش کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن‌سازی (جِی سی وی آی)، پژوهش‌های جدید نشان داده است که میزان مصونیت در مقابل نوع حاد کووید ۱۹ در افرادی که مدت‌ها پیش واکسینه شده‌اند، کاهش می‌یابد.      

تحقیق‌هایی که توسط پژوهشگران در اسکاتلند انجام و در ماه اکتبر منتشر شد، حاکی از آن است که تاثیر واکسن به‌مرورزمان از بین می‌رود، اما میزان این کاهش بستگی به نوع واکسن دارد. 

واکسن‌های فایزر، بیونتک و مدرنا که هردو با هورمون «ام آران ای» ساخته شده است، تاثیر خود را  در ۱۰ هفته نخست پس از دومین دوز اندکی از دست می‌دهد، اما  پس از ۲۰ هفته  در مقابل نوع حاد کووید در تاثیرپذیری ۹۰ درصد تثبیت می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما یک گزارش که هنوز دانشمندان آن را  داوری نکرده‌اند، حاکی از آن است که روند کاهش تاثیر واکسن آسترازنکا همچنان ادامه می‌یابد و پس از ۲۰ هفته تنها ۶۰ درصد در مقابل نوع حاد بیماری موثر است.

اداره امنیت بهداشتی بریتانیا (یو کی اچ اس اِی) روز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد: «به نظر می‌رسد تاثیر نخستین دوز واکسن‌های آسترازنکا و فایزر بیونتک در مقابل بیماری عارضه دار به‌مرورزمان کاهش می‌یابد. 

«درمجموع، تاثیر واکسن در مقابل عوارض شدید که به بستری شدن در بیمارستان می‌انجامد هم‌چنان ماه‌ها پس از تکمیل نخستین دوره واکسن بالا می‌ماند، اما میزان کاهش مصونیت واکسن در سالمندان و افرادی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای هستند در مقایسه با افراد سالم و جوانان، بیشتر است.»

کارکرد علمی واکسن یادآوری چگونه است؟

پژوهش جدید «یو کی اچ اس ای» تاکید می‌کند که واکسن یادآوری می‌تواند به‌گونه‌ای چشمگیر مصونیت را در مقابل ابتلا به کووید عارضه‌دار افزایش دهد.

این مطالعات نشان داده است که خطر ابتلای افراد  بالای ۵۰ سال به ویروس، دو هفته پس از دریافت واکسن یادآوری تا دست‌کم ۹۳ درصد و در مقابل ابتلا به نوع حاد بیماری و مرگ حتی بیش از این  کاهش می‌یابد. 

پروفسور وی شن لیم، رئیس برنامه واکسیناسیون کووید ۱۹ در «جی سی وی آی» می‌گوید: «دوز یادآوری به‌گونه‌ای قابل‌توجه میزان مصونیت موجود در بدن را تقویت و طول مدت مصونیت در مقابل نوع حاد بیماری را تمدید می‌کند.

«بنابراین ما از افراد واجد شرایط دریافت واکسن یادآوری می‌خواهیم برای دریافت آن و به حداکثر رساندن سطح مصونیت‌شان پا پیش بگذارند.» 

واکسن یادآوری شش ماه پس از دومین واکسن کرونا به افراد واجد شرایط عرضه می‌شود. آن‌ها می‌توانند پس از پنج ماه [از زمان دریافت دومین واکسن] برای واکسیناسیون یادآوری وقت بگیرند.

دکتر مایکل هد، پژوهشگر ارشد در رشته بهداشت جهانی در دانشگاه «ساوت همتون»، می‌گوید: نتیجه این پژوهش «عالی» بوده و «نشان می‌دهد که توصیه برای واکسیناسیون افراد بالای ۴۰ سال اقدامی درست بوده است.»

او افزود: «بیماری کووید ۱۹ و آنفولانزا در فصل زمستان موجب نبود اطمینانی بالقوه نسبت به پیامد آن بر خدمات درمانی می‌شود، بنابراین هرچه بتوانیم در حال حاضر به سطح مصونیت بیفزاییم، بهتر است.»

© The Independent