سفر ولیعهد امارات به ترکیه پس از سال‌ها تیرگی روابط

ترکیه پیش‌تر امارات را به تامین مالی طرح کودتای سال ۲۰۱۶ علیه اردوغان متهم کرده بود

آخرین دیدار سران دو کشور در سال ۲۰۱۲ در آنکارا - UMIT BEKTAS / POOL / AFP

شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد امارات متحده عربی، به‌زودی از ترکیه دیدن می‌کند.

رویترز روز دوشنبه به نقل از دو مقام دولتی آنکارا گفت که این اولین دیدار او از ترکیه پس از سال‌ها تیرگی روابط میان دو رقیب منطقه‌ای است.

تاریخ قطعی این دیدار فاش نشده است، اما ایندیپندنت ترکی از قول منابع دیپلماتیک نوشته است که آنکارا احتمالا دوشنبه هفته آینده میزبان ولیعهد امارات خواهد بود.

به نوشته روزنامه ترکیه‌ای صباح، مقام‌های آنکارا این دیدار را «شروع عصری نو» در پی سال‌ها تیرگی روابط دو کشور خوانده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این روزنامه می‌نویسد که دولت امارات به خرید تجهیزات نظامی از ترکیه علاقه نشان داده است.

دولت رجب طیب اردوغان، امارات را به تامین مالی طراحان کودتای سال ۲۰۱۶ و نیز ضربه زدن به منافع ترکیه در لیبی متهم کرده بود.

اوایل سال جاری میلادی اما اردوغان در گفت‌وگویی تلفنی با شیخ زاید، خواستار بهبود روابط دو کشور شده بود.

ترکیه و امارات درباره منافع خود در سوریه نیز دچار اختلاف بوده‌اند.

هفته گذشته نیز شیخ عبدالله بن زاید، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی، در راس هیئتی بلندپایه وارد دمشق شد. شیخ عبدالله برجسته‌ترین مقام اماراتی بود که از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱، به آن کشور سفر می‌کرد.

هرچند امارات متحده عربی در گذشته از جناح‌های مخالف سوری حمایت می‌کرد که در تلاش برای سرنگونی رئیس‌جمهوری سوریه هستند، اما اکنون در خط مقدم تلاش‌ برای عادی‌سازی روابط با دولت سوریه است. امارات متحده عربی در اوایل سال جاری خواستار پذیرش دوباره سوریه در اتحادیه عرب شد، و سه سال پیش هم سفارت خود را در مشق بازگشایی کرد.

بیشتر از جهان