روسیه با نصب سامانه موشکی اس‌۳۰۰ در سوریه، آمریکا را غافلگیر کرد

ارتش روسیه سامانه‌های موشکی اس‌۳۰۰، اس‌۳۰۰ پیشرفته و اس‌۴۰۰ را در مناطق مختلف غرب سوریه مستقر کرده است

واشنگتن همواره از انتشار سامانه‌های پدافند موشکی اس‌۳۰۰ و اس‌۴۰۰ روسیه ابراز نگرانی می‌کند - Pavel Golovkin / AFP

دید‌بان حقوق بشر سوریه در گزارشی نوشت که نیروهای روسی سامانه موشکی اس‌۳۰۰ را در فرودگاه «طبقه» در استان رقه سوریه مستقر کرده‌اند. این در حالی است که از هنگام شکست داعش و آزادسازی این استان در سال ۲۰۱۷، نیروهای آمریکایی آنجا حضور دارند.

در سال ۲۰۱۸ و زمانی‌ که مناطق شرقی رود فرات در کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه مورد حمایت آمریکا بود، روسیه سامانه موشکی اس‌۳۰۰ را در استان مرزی دیرالزور مستقر کرد، اما پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، به ارتش ترکیه اجازه داد در مناطق تل‌ابیض در استان رقه و راس‌العین در استان حسکه نفوذ کند، نقشه کنترل این منطقه دستخوش تغییر و دگرگونی شد. سپس، علاوه بر فراهم شدن زمینه گسترش نفوذ شبه‌نظامیان وابسته به رژیم جمهوری اسلامی ایران در حومه دیرالزور، نیروهای روسیه، ترکیه و سوریه نیز به مناطق شرقی رود فرات وارد شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دید‌بان حقوق بشر سوریه با اشاره به اینکه فرودگاه طبقه «در حال حاضر یک پایگاه مهم نظامی و یک موقعیت راهبردی برای روسیه در حومه استان رقه محسوب می‌شود»، خاطرنشان کرد که ارتش روسیه سامانه‌های موشکی اس‌۳۰۰، اس‌۳۰۰ پیشرفته و اس‌۴۰۰ را در مناطق مختلف غرب سوریه مستقر کرده است.

به گفته کارشناسان نظامی، با نصب سامانه موشکی اس‌۳۰۰ در فرودگاه طبقه در استان رقه،‌ روسیه می‌تواند تمام تحرکات نظامی در شمال شرق سوریه را رصد کند؛ به‌ویژه اینکه ترکیه با استفاده از پهپادهای جنگی به کردها حمله می‌کند و اسرائیل شبه‌نظامیان وابسته به رژیم ایران در استان دیرالزور را بمباران می‌کند و گروه‌های یادشده در واکنش به این حملات، مواضع آمریکا در شرق رود فرات و پایگاه التنف را هدف حمله قرار می‌دهند.

البته واشنگتن همواره از انتشار سامانه‌های پدافند موشکی اس‌۳۰۰ و اس‌۴۰۰ روسیه ابراز نگرانی می‌کند. علاوه بر اینکه تصمیم آنکارا برای خرید سامانه پدافند موشکی اس‌۴۰۰ به تشدید تنش بین آمریکا و ترکیه منجر شده است.

بیشتر از جهان