عضو کمیته علمی کرونا: معلوم نیست چه زمانی به آمار دو رقمی مرگ برسیم

ابتلای روزانه به کووید-۱۹ در ایران هنوز در وضعیت نسبتا باثبات در سطح بالایی قرار دارد

تعداد بالای آمار ابتلای روزانه نشان‌دهنده این است که بسیاری از افراد، رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی نمی‌گیرند - ATTA KENARE / AFP

با اینکه واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در ایران ادامه دارد، همچنان تعداد شهرهایی که با رنگ قرمز و نارنجی به نشانه شیوع بالای کرونا علامت‌گذاری می‌شوند زیاد است. بنا بر اعلام وزارت بهداشت، ‌در هفته اخیر مصادف با هفته ۹۰ اپیدمی کرونا در ایران، تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده ۵۳ هزار و ۳۲۲ مورد، تعداد موارد بستری جدید هشت هزار و ۳۳۸ مورد و تعداد موارد فوتی جدید ۹۶۴ مورد بوده است. 

به نظر بعضی از کارشناسان، تعداد بالای آمار ابتلای روزانه نشان‌دهنده این است که بسیاری از افراد، رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی نمی‌گیرند و همچنان که برخی آمار نشان داده است رعایت مقررات ضد کرونایی تنها ۴۷ درصد گزارش شده است. با این روند، اگرچه در بعضی شهرها یا دوره‌های زمانی، تعداد بیماران و موارد مرگ و میر ثبت شده کاهش یافته اما همچنان خطر نزدیک شدن به پیک ششم احساس می‌شود. 

مسعود یونسیان، عضو کمیته علمی کشوری کرونا در این زمینه معتقد است که وضعیت کرونایی نسبتا باثبات و در سطح بالایی از ابتلای روزانه است. او در گفتگو با ایلنا با اشاره به این که نمی‌توان اظهارنظر قطعی کرد که شرایط به چه سمتی حرکت می‌کند و  به سمت کاهش مستمر یا افزایش آمار پیش می‌رویم، افزود: «تقریبا استان‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند، یکی استان‌هایی که در حال روند کاهشی کرونا هستند و دیگری آن‌هایی که در وضعیت نسبتا ثابتی قرار دارند. هنوز افزایشی به آن معنا را در کشور نداریم اما مسالهٔ مهم این است که ابتلای روزانه هنوز در وضعیت نسبتا باثبات در سطح بالایی قرار دارد.»

یونسیان درباره این که آیا موج ششم کرونا ایران را تهدید می‌کند هم گفت: «این موضوع به هیچ وجه قابل پیش‌بینی نیست و حداقل من امکان پیش‌بینی آن را ندارم. چیزی که می‌دانم این است که اگر میزان ابتلای جدید را در سطح کمتر از روزی هزار مورد داشتیم، خیالمان بسیار راحت‌تر می‌شد و سریعتر به مرگ‌های دورقمی می‌رسیدیم. البته با همین شرایط هم انتظار داریم طی چندهفته آینده تعداد مرگ و میر در کشور دو رقمی شود، اما اینکه دقیقا چه روزی خواهد بود قابل پیش بینی نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکنون ۲۲ شهرستان قرمز، ۸۷ شهرستان نارنجی، ۲۲۲ شهرستان زرد و ۱۱۳شهرستان در وضعیت آبی هستند. با این حال نقشه کرونایی ایران نشان می‌دهد وضعیت قرمز از برخی مناطق به شهرهای همجوار در حال گسترش است. بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، مجموع بیماران کووید - ۱۹ در ایران تا ۲۲ آبان ۱۴۰۰ به ۶ میلیون و ۳۱ هزار و ۵۷۵ نفر رسیده است که از این تعداد ۵ میلیون و ۶۸۳ هزار و ۴۵۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. مجموع جان‌باختگان این بیماری در ایران نیز به ۱۲۸ هزار و ۴۲ نفر رسیده است. 

در کنار آمار ابتلای روزانه و میزان بالای مرگ و میر در ایران، نگرانی دیگر ورود سویه‌های جدید از کشورهای دیگر است. عضو کمیته علمی کشوری کرونا در این زمینه نیز با اشاره به این که غربالگری در مرزها ممکن نیست، اظهار کرد: «توانایی تشخیص در این زمینه را نداریم. وقتی می‌توانیم این را بفهمیم که از همه افراد که از مرز وارد می‌شوند، تست پی سی آر بگیریم و بعد آنها را مورد توالی‌یابی ژنتیکی هم قرار بدهیم. این کار به نظر شدنی نیست و تجربه نشان داده که در موارد قبلی هم ما متاسفانه نتوانسته‌ایم چنین کاری کنیم. ما نه تعداد کیت‌های لازم و نه هزینه‌ آن را داریم که همه این موارد را تشخیص دهیم و نه شدنی است که مرزها را ببندیم.»

این متخصص، تنها راهکار مفید در شرایط فعلی را واکسیناسیون گسترده‌تر می‌داند: «تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که مردم را به واکسیناسیون تشویق کنیم، سعی کنیم افرادی را که هنوز با واکسن مخالفت دارند، توجیه کنیم و کسانی که به غلط با واکسن مبارزه می‌کنند را اگر از روی ناآگاهی است، آگاه کنیم. تجربه نشان داده است که موثرترین کار واکسیناسیون است.»

بر اساس آمار وزارت بهداشت، تا روز ۲۲ آبان ماه ۱۴۰۰،‌ ۵۵ میلیون و ۵۷۶ هزار و ۵۳۳ نفر دوز اول، ۴۲ میلیون و ۱۸۳ هزار و ۴۶۸ نفر دوز دوم و ۴۲۱ هزار و ۳۹۹ نفر نیز دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. به این ترتیب، مجموع واکسن‌های تزریق شده در ایران به ۹۸ میلیون و ۱۸۱ هزار و ۴۰۰ دوز رسیده است. 

ایران که منتظر تولید واکسن داخلی بود، واکسیناسیون را بسیار دیرتر از کشورهای دیگر شروع کرد و درنهایت بعد از تعداد زیادی ابتلا و مرگ و میر با واردات واکسن موافقت شد. این در حالی است که تولیدکنندگان واکسن، وزارت بهداشت را متهم کردند که چرا از آنها پیش‌خرید و به تولید داخلی کمک نکرده است. روز گذشته ابراهیم رییسی، رییس دولت جدید ایران در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد که پیش‌خرید واکسن داخلی مورد تأیید وزارت بهداشت انجام شود.