دو جسد مومیایی‌ یافته‌شده در ایران چقدر قدمت دارند؟

«احتمالا این اسکلت‌ها مومیایی طبیعی‌اند که می‌تواند نشان‌دهنده دوره جدیدی در تاریخ چندهزارساله شهرستان اردستان باشد»

احتمالا یکی از این اجساد فردی بالغ و دیگری نابالغ بوده است و جنسیت یکی از آن‌ها مونث است‌ـ عکس از ایسنا

هفتم آبان ماه، کارگران معدنی در کوه‌های جنوبی شهرستان اردستان به یگان حفاظت میراث فرهنگی خبر دادند که دو جسد قدیمی پیدا کرده‌اند. در گزارش اولیه یگان آمده است که این دو جسد در عمق حدود ۳۰ متری معدن «لاپلنگ» روستای چاهریسه اردستان، احتمالا در اثر ریزش معدن، دفن شده‌اند.

‌ به گزارش خبرگزاری ایسنا، بررسی‌های اولیه از این دو جسد ظاهرا مومیایی، نشان می‌دهد که احتمالا یکی از این اجساد فردی بالغ و دیگری نابالغ بوده است و جنسیت یکی از آن‌ها مونث است، اما قدمت این دو اسکلت هنوز مشخص نشده است. این دو اسکلت اکنون در موزه زواره اصفهان نگهداری می‌شوند تا جزئیات بیشتری از مومیایی یا اسکلت بودن، سن، قدمت، و مشخصات دیگر آن‌ها روشن شود.

امروز ۲۲ آبان، مهدی مشهدی، رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اردستان، گزارش تازه‌ای به وزارت میراث فرهنگی داده است. در این گزارش، به مشاهدات اولیه از محل کشف این دو جسد اشاره شده و در ادامه آمده است دو کوره فراوری و ذوب در محل شناسایی شده که قدمت آن‌ها به دوره صفویه می‌رسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی اردستان در این گزارش همچنین اشاره کرده است: «در ادامه مشاهدات اولیه از محیطی که این اجساد در آن‌ها پیدا شده‌اند، به اتاق‌هایی برخوردیم که هندسه مهندسی جالبی دارد؛ تعدادی اتاق از جنس سنگ، گِل و مقداری آجر بدون داشتن سقف که به احتمال قوی سقف این اتاق‌ها از تیرهای چوبی پوشانده شده بوده و برای اسکان کارگران معدن استفاده می‌شد. با فاصله از این اتاق‌ها، اتاق دیگری که مربوط به بزرگ یا رئیس مجموعه بوده وجود دارد، همچنین، اتاقی به‌عنوان مطبخ و محلی به‌عنوان سرویس بهداشتی شناسایی شده که به نظر کارشناسان، این ساختمان‌ها حداقل به دوره قاجار مربوط است.»

مومیایی اجساد ممکن است عمدی یا تصادفی و در اثر وجود مواد شیمیایی، سرمای شدید، رطوبت بسیار پایین، یا نبودِ هوا صورت گیرد. مهدی مشهدی این اجساد را مومیایی طبیعی می‌داند. او پیش‌تر نیز با ذکر اینکه «احتمالا این اسکلت‌ها مومیایی طبیعی هستند که می‌تواند نشان از دوره جدیدی در تاریخ چندهزار ساله شهرستان اردستان باشد»، به غنای دیرینه‌شناختی و زیست‌محیطی اردستان و تاثیر تخریب‌ها در نتیجه معدن‌کاوی‌ اشاره کرد و حالا، در گزارش جدیدش پیشنهاد داده است که عنوان «اثر طبیعی» به این منطقه داده شود. او همچنین یادآور شده است که این منطقه به علت وجود آثار تاریخی، بوم‌شناختی، و جاذبه‌های طبیعی طبق تعریف سازمان یونسکو، قابلیت تبدیل به ژئوپارک جهانی را دارد. 

آبان سال گذشته، یک جسد مومیایی‌شده در اطراف شهر یزد ثبت ملی شد و اکنون، باید دید این مومیایی‌های جدید چه سرنوشتی خواهند داشت.

بیشتر از زندگی