بایدن: نفت کافی در بازار وجود دارد و می‌توان نفت کمتری از ایران خرید

رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید نفت به اندازه کافی به بازار عرضه می‌شود و کشورهای دیگر نیازی به خرید نفت از ایران ندارند

جو بایدن، رییس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا - Nicholas Kamm / AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا  گفت در حال حاضر کشورهای دیگر به جز ایران به اندازه کافی نفت به بازار جهانی عرضه می‌کنند و به همین دلیل، امکان کاهش چشمگیر خرید نفت ایران از سوی دیگر کشورها و موسسات مالی خارجی فراهم شده است.

بایدن روز جمعه، ۲۱ آبان، در یادداشتی رییس‌جمهوری آمریکا در یادداشتی که به وزارت‌ امور خارجه، خزانه‌داری و انرژی آمریکا فرستاده شد، نوشت که گزارش‌های سازمان اطلاعات انرژی به کنگره، شرایط اقتصاد جهانی و مازاد ذخایر استراتژیک نفت نشان می‌دهد که نفت به اندازه کافی به بازار عرضه می‌شود و کشورهای دیگر نیازی به خرید نفت از ایران ندارند.

ارسال این یادداشت بر اساس قانونی صورت گرفته که کاخ سفید را موظف می‌کند هر شش ماه یک بار با ارزیابی شرایط تأیید کند برای حفظ تحریم‌های اعمال شده علیه ایران در سال ۲۰۱۲ در دوران دولت باراک اوباما، نفت کافی به بازار جهانی عرضه می‌شود.

یادداشت جو بایدن در حالی صادر شده که ایران و آمریکا خود را برای از سرگیری مذاکرات غیر مستقیم بر سر احتمال احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام در هشتم آذرماه آماده می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رهبران جمهوری اسلامی، خواستار لغو همه تحریم‌ها از جمله تحریم فروش نفت ایران هستند.

انتشار گزارش ارسال یادداشت رئیس‌جمهوری آمریکا به سه وزارتخانه این کشور، پیش از دیدار مجازی جو بایدن و شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین، این احتمال را افزایش داده است که رئیس‌جمهوری آمریکا در این گفتگو خواستار آن شود که چین خرید نفت از ایران را متوقف کند یا آن را به حداقل برساند.

خبرگزاری رویترز هفته گذشته با انتشار گزارشی خبر داد که چین با خرید میانگین ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز از ایران، در حال حاضر بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران بوده است.

به گزارش رویترز، ایران نفت خود را بشکه‌ای چهار تا پنج دلار ارزان‌تر به پالایشگاه‌های مستقل چین می‌فروشد و دولت چین نیز از این معاملات استقبال کرده است.

شرکت‌های چینی در حالی به خرید نفت ارزان‌تر از ایران ادامه می‌دهند که به‌طور بالقوه می‌توانند در معرض مجازات‌های دولت آمریکا قرار بگیرند، با این همه، دولت بایدن تا کنون از اعمال مجازات به دلیل نقض تحریم‌ها خودداری کرده است.