کشف تازه ناسا: دلداری با یک دل و دو دلبر

ناسا می‌گوید سیاره جدیدی کشف کرده که به دور دو ستاره مختلف در گردش است

«شناسایی سیارات دو دویی از شناسایی سیاراتی که دور ستارگان واحد می‌گردند، به‌مراتب پیچیده‌تر است» - NASA/Tim Pyle

ناسا با استفاده از یک روش بی‌سابقه، سیاره جدیدی کشف کرده که دور دو ستاره در حال گردش است. پژوهشگران توانستند با استفاده از ماهواره نقشه‌‌بردار فراخورشیدی گذران (TESS) این سیاره را به‌مراتب سریع‌تر از گذشته کشف کنند.

سیاراتی که دور دو ستاره می‌گردند -از نظر علمی با نام «سیارات دو دویی» شناخته می‌شوند- زمانی فقط در داستان‌های علمی‌تخیلی و تنها در نظریه‌ها پیدا می‌شدند. اما محققان با کار ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران و [تلسکوپ] قبلی آن یعنی تلسکوپ فضایی کپلر، ۱۴ مورد از چنین اجرام آسمانی را کشف کردند.

کشف چنین سیاراتی با در نظر گرفتن پیچیدگی اضافی [حاصل از] گردش دور دو ستاره در مقایسه با سیارات معمولی، می‌تواند به‌طور ویژه دشوار باشد و جست‌وجوی آن‌ها ممکن است بیشتر زمان ببرد.

اما روش جدید -که جزئیات آن در مقاله‌ای در «آسترونومیکال ژورنال» (Astronomical Journal) منتشر شده است- به محققان اجازه می‌دهد این کار را نسبتا به‌سرعت انجام دهند.

نادر حقیقی‌پور، دانشمند در موسسه علوم سیاره‌ای و نویسنده مقاله، می‌گوید: «شناسایی سیارات دو دویی از شناسایی سیاراتی که دور ستارگان واحد می‌گردند، به‌مراتب پیچیده‌تر است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«قابل‌اطمینان‌ترین روش برای شناسایی سیاره‌های دو دویی نورسنجی گذر است که افت نور ستاره در اثر [عبور] این سیارات را اندازه‌گیری می‌کند. مدار این سیارات در فضا به شکلی قرار گرفته‌اند که متناوبا از میان ستاره‌های خود و تلسکوپ عبور می‌کنند. در این روش، از بررسی میزان کاهش چگالی نور یک ستاره برای پی بردن به وجود یک سیاره استفاده می‌شود.»

«برای تعیین دقیق مدار یک سیاره، [رصد] حداقل سه رخداد گذر لازم است. این کار زمانی که سیاره دور یک سامانه ستاره‌ای دوتایی در گردش است، دشوار می‌شود زیرا گذرها در بازه‌های زمانی یکسان همان ستاره رخ نخواهند داد. سیاره ممکن است از مقابل یک ستاره گذر کند و سپس پیش از گذر دوباره از ستاره اول، از مقابل ستاره دوم عبور کند.»

این کار نه تنها دشوار که زمان‌بر است؛ مدارهای سیاره‌های دو دویی از ستاره‌های دوگانه آنان بسیار طولانی‌تر است. از این رو، پژوهشگران باید زمان طولانی‌تری را برای [رصد] آن سه رخداد گذر صرف کنند.

با این حال مقاله جدید نشان‌دهنده راهی است که سرعت این کار را به‌شدت افزایش می‌دهد. معمولا این واقعیت که ماهواره نقشه‌‌بردار فراخورشیدی گذران (TESS) به مدت ۲۷ روز فقط یک قسمت مشخص از آسمان را رصد می‌کند، چنین مشاهداتی را ناممکن می‌کند؛ اما یافته‌های جدید نشان می‌دهد که در عمل فقط به ردیابی و شناسایی دو گذر نیاز است.

حقیقی‌پور که پایه‌گذار گروه پژوهشی سیارات دو دویی ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران است، می‌گوید: «تیم ما توانست نشان دهد که به‌رغم بازه زمانی کوتاه رصدی، هنوز امکان شناسایی سیارات دودویی با استفاده از ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران وجود دارد. این سیاره جدید گواهی بر درستی، کاربرد و موفقیت روش ابداعی ما است.»

«این کشف نشان می‌دهد که روش ما کار می‌کند و قادر خواهد بود سیارات بسیار دیگری را پیدا کند.»

© The Independent

بیشتر از علوم