قرقیزستان از ترکیه پهپاد نظامی می‌خرد

پهپادهای مسلح ساخت ترکیه پس از نمایش کارایی بالای نظامی‌شان در جنگ قره‌باغ اکنون در مسیر آسیای میانه‌اند

قرقیزستان سفارش خرید پهپادهای نظامی «بیرقدار ۲» را به شرکت بایکار ترکیه داده است‌ـ BIROL BEBEK / AFP

کمچیبک تاشیف، رئیس کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان، پنجشنبه ۱۱ نوامبر اعلام کرد که این کشور سفارش خرید پهپادهای نظامی «بیرقدار ۲» را به شرکت بایکار ترکیه داده است.

او که در مراسمی دولتی در بیشکک سخن می‌گفت، افزود: «اکنون ترکیه در حال ساخت پهپادهای مسلح بیرقدار برای ما است. تنها پنج کشور جهان به این پهپادها دسترسی دارند و یکی از آن‌ها قرقیزستان است. این پهپادها به‌زودی تحویل کشور خواهند شد.»

خبرگزاری تی‌آر‌تی به نقل از تاشیف گزارش داد افرادی که قرار است با این پهپادها کار کنند اکنون در ترکیه تحت آموزش‌اند.

در ادامه این گزارش آمده است قرقیزستان ۱۰ پهپاد اورلان‌۱۰ از روسیه و نزدیک به ۴۰ خودرو زرهی از امارات متحده عربی خریده‌ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر، ستیز جباروف، رئیس‌جمهوری قرقیزستان، نیز گفته بود که این کشور در پی روزآمد کردن نیروهای مسلح در بهار آینده است و خریدهای نظامی تازه‌ای در دستور کار است.

جباروف گفت: «ما در سی سال اخیر هرگز منازعه‌ای را با هیچ‌کس آغاز نکرده‌ایم، با جنگ‌افزارهایمان هیچ سرزمین بیگانه‌ای را نگرفته‌ایم و در آینده نیز چنین نخواهیم کرد. اما اگر کسی بخواهد به ما حمله کند، پاسخ سختی خواهد گرفت.»

در بهار گذشته، درگیری مرزی خونینی میان قرقیزستان و تاجیکستان درگرفت و هر یک دیگری را به آغاز درگیری متهم کردند. این دو کشور پس از فروپاشی شوروی و استقلال، بر سر ترسیم دقیق خط مرزی با یکدیگر اختلاف دارند و این اختلاف‌ها تاکنون چند بار به درگیری‌های نظامی کوچک انجامیده است.

قرقیزستان کشوری کم‌جمعیت در آسیای میانه است که در سه دهه اخیر، در تلاش بوده است از مدار نفوذ روسیه دورتر شود و نظام پارلمانی به‌نسبت آزادی را بنا کرده است. این کشور دارای روابط گسترده با اتحادیه اروپا و آمریکا است و همزمان روابط اقتصادی گسترده‌ای نیز با چین و روسیه دارد.

پهپادهای مسلح ساخت ترکیه پس از نمایش کارایی بالای نظامی‌شان در جنگ قره‌باغ اکنون در مسیر آسیای میانه‌اند. از سوی دیگر، ایران نیز در حال مسلح کردن گروه‌های شبه‌نظامی خاورمیانه و شمال آفریقا به پهپادهای ساخت این کشور است.

تشدید رقابت پهپادی در منطقه در حالی صورت می‌گیرد که کشورهای این منطقه در معرض بحران اقلیمی قرار دارند که مقابله با آن نیازمند واکنش‌هایی مشترک و هماهنگ است.

بیشتر از جهان