اطرافیانم کرونا گرفته‌اند، چرا نتیجه آزمایش من منفی است؟

پای سلول تی (T-cells) در میان است

 توضیح علمی برای منفی شدن جواب آزمایش کرونای برخی افراد به رغم ابتلای همه دوروبری‌هایشان به این ویروس-Sem van der Wal / ANP / AFP

پژوهش‌های جدید دریافته است که چرا برخی از افراد در برابر کووید-۱۹ مقاوم‌ترند و با وجود قرار گرفتن در معرض عفونت، آزمایششان منفی می‌شود؛ در حالی که در میلیون‌ها نفر دیگر به سرعت گسترش می‌یابد.

تیمی از یونیورسیتی کالج لندن بین مقاومت در برابر کووید-۱۹ و سلول‌های تی (T-cells) موجود در دستگاه ایمنی بدن که می‌توانند ویروس سارس-کوو-۲ و سایر عفونت‌های خانواده ویروس کرونا را در مراحل اولیه پاکسازی کنند، ارتباطی کشف کرده‌اند که راه را برای فناوری جدیدی واکسن می‌گشاید.

لئو سوادلینگ، ایمنی‌شناس یونیورسیتی کالج لندن و نویسنده اصلی این مقاله، گفت: «هرکس شاهدی بر اساس شنیده‌ها از مردم  دارد دال بر اینکه برخی افراد در معرض عفونت قرار گرفته‌اند، اما تسلیم نشده‌اند. چیزی که نمی‌دانستیم این است که آیا این دسته از افراد واقعا توانسته‌ بودند کاملا از ویروس اجتناب کنند یا اینکه ویروس را به طور طبیعی و قبل از اینکه با آزمایش‌های متعارف قابل تشخیص باشد، از بدنشان پاکسازی کرده‌اند.»

اعتقاد بر این است که در برخی افراد، به دلیل مبارزه دستگاه ایمنی بدن با عفونت‌های مشابه ناشی از سایر ویروس‌‌های کرونای فصلی مانند آن‌هایی که باعث سرماخوردگی می‌شوند، «سلول‌های تی حافظه» (Memory T-cells) با توانایی مبارزه با ویروس ایجاد شده‌اند. بر اساس مطالعه‌ای که چهارشنبه در مجله نیچر منتشر شد، این «سلول‌های تی حافظه» از برخی افراد در برابر کووید-۱۹محافظت می‌کنند.

این بدان معنا است که برخی از افراد که ویروس وارد بدنشان شده است، نسبت به دیگران توان قوی‌تری برای مبارزه با آن داشته‌اند و ویروس آنقدر در بدنشان نمانده است که پادتنی ایجاد کند یا علائمی نشان دهد؛ امری که به منفی شدن آزمایش‌ پی‌سی‌آر آن‌ها منجر می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تیمی که این مطالعه را انجام داد می‌گوید که با استفاده از این فناوری در تولید واکسن‌، می‌توان واکنش آن‌ها در برابرکووید-۱۹ را قوی‌تر و بادوام‌تر کرد.

این محققان ۷۳۱ کارمند مراقبت‌های بهداشتی را مطالعه و پاسخ ایمنی آن‌ها در طول موج اول همه‌گیری را بررسی کردند. آن‌ها دریافتند که ۵۸ شرکت‌کننده در این مطالعه علی‌رغم قرار گرفتن در معرض خطر بالا، جواب آزمایش کووید مثبت نشان ندادند، اما نمونه‌های آن‌ها افزایش میزان سلول‌های تی را نشان می‌داد. این بدان معنا است که برخی از شرکت‌کنندگان حتی قبل از شروع همه‌گیری، مصونیت طبیعی داشته‌اند.

در حالی که واکسن‌های کنونی کووید-۱۹ بر مقاومت مبتنی بر پادتن اتکا دارند که به معنای هدف قرار دادن شاخه پروتئینی در لایه بیرونی ویروس است، این سلول‌های تی کمیاب توانستند سازوکار داخلی ویروس را شناسایی و سریع‌تر عمل کنند.

دکتر الکساندر ادواردز، دانشیار فناوری زیست پزشکی در دانشگاه ریدینگ، گفت: «برخلاف پادتن‌ها که شکل لایه بیرونی را تشخیص می‌دهند، سلول‌های تی یا همان گلبول‌های سفید خون که در دستگاه ایمنی ما نقش مرکزی دارند، این قدرت را دارند که پروتئین‌های ویروس کرونا را حتی زمانی که در لایه‌های درونی ذره‌ ویروس دفن شده‌‌اند، بو بکشند.»

«این مطالعه شواهد محکمی از آنچه از زیست‌شناسی بالقوه میزبان ویروس انتظار می‌رود، ارائه می‌دهد؛ اینکه می‌توان انتظار داشت که افراد مختلف پس از قرار گرفتن در معرض ویروس نتایج متفاوتی بگیرند. گاهی ممکن است خوش‌اقبال باشید و مبتلا نشوید. در مواقع دیگر ممکن است کاملا آلوده شوید و بیماری را خفیف یا شدید تجربه کنید.»

این یافته‌ها راه را برای فناوری تولید واکسن با استفاده سلول‌های تی باز می‌کند که قادر است دستگاه ایمنی بدن را پس از قرار گرفتن در معرض ویروس، اما قبل از تجربه علائم یا پاسخ آنتی‌بادی، فعال کند.

دکتر ادواردز افزود: «واکسنی که قدرت مصونیت‌بخشی سلول‌های تی در برابر اهداف پروتئینی شایع را که بین بسیاری از ویروس‌های مختلف کرونا مشترک است، به خدمت بگیرد، تکمیل‌کننده آن دسته از واکسن‌های مبتنی بر [پروتئین] اسپایک ما است که بدن را به ایجاد پادتن‌های خنثی‌کننده وا‌می‌دارد. از آنجایی که این‌ها اجزا درون ویروس‌اند، پادتن‌ها در مقابلشان اثربخشی کمتری دارند. در عوض، سلول‌های تی قدرت این را دارند که وارد عمل شوند.»

«امید است که این مطالعه به پیشرفت‌های بیشتر در تولید واکسن منجر شود زیرا ما به همه انواع واکسنی که بتوانیم بزنیم، نیاز داریم.»

© The Independent