خریدار ناشناس، دستبندهای ماری آنتوانت را هشت میلیون دلار خرید

شایعات باعث شد ملکه جوان به‌شدت در میان عامه مردم منفور شود

یک خریدار ناشناس دستبندهای الماس‌نشان ملکه فرانسه را به مبلغی بسیار بالاتر از آنچه تخمین زده شده بود خرید.

موسسه حراج کریستیز اعلام کرد یک جفت دستبند الماس متعلق به ملکه ماری آنتوانت در حراجی روز سه‌شنبه ۹ نوامبر به قیمت ۷٫۴۶ میلیون فرانک سوئیس (۸٫۱۸ میلیون دلار) فروخته شد که چندین برابر تخمین پیش از ‌فروش بود.

به گزارش رویترز، راهول کاداکیا، مدیر بین‌المللی جواهرات کریستیز که حراج را انجام داد گفت که این دستبندها برای تقریباً ۲۰۰ سال در خانواده باقی مانده‌ بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الکساندرا کیندرمن، سخنگوی کریستیز گفت که قیمت چکش خورده ۶٫۲ میلیون فرانک سوئیس بود، اما با کارمزد قیمت نهایی به ۷٫۴۶ میلیون فرانک سوئیس رسید. هویت خریدار که به صورت تلفنی در حراج شرکت کرده بود اعلام نشد. کریستیز پیش از فروش اعلام کرد انتظار دارد این دستبندها که متعلق به یک خانواده سلطنتی اروپایی بودند، با قیمتی بین ۲ تا ۴ میلیون دلار فروخته شوند.

یک جعبه مخملی آبی با برچسب «دستبندهای ملکه ماری آنتوانت» این دستبندهای دوتایی را در خود جای می‌دهد که هرکدام از سه رشته الماس و یک گیره بند بزرگ در مجموع ۱۱۲ الماس تشکیل شده است.

ماری آنتوانت که اصالتاً اتریشی بود قبل از آنکه در سال ۱۷۹۳ توسط انقلابیون فرانسوی گردن زده شود، در نامه‌ای از زندان تویلری در پاریس فرستاد نوشت که یک صندوق چوبی با جواهرات می‌فرستد تا درجای امنی نگهداری شوند. دختر او، مادام رویال، ماری ترز، این امانت را در بدو ورود به اتریش دریافت کرد.

ماریا آنتونیا ژوزفا یوهانا در ۲ نوامبر ۱۷۵۵ با عنوان دوشس در اتریش به دنیا آمد. او فرزند ماقبل آخر و کوچک‌ترین دختر ملکه ماریا ترزا و امپراتور فرانسیس اول بود.

او تنها ۱۴ سال داشت که با لویی اگوست، وارث تاج‌وتخت فرانسه، ازدواج کرد. در ۱۰ می ۱۷۷۴، شوهرش به‌عنوان لویی شانزدهم بر تخت سلطنت نشست و او در ۱۸ سالگی ملکه شد.

 اخیراً مورخان تلاش می‌کنند تا بدنامی‌هایی که در تاریخ توسط دشمنان ماری آنتوانت به او نسبت داده‌شده را راست آزمایی کنند. اعتبار برخی از این اتهامات که باعث شد ملکه جوان به‌شدت در میان عامه مردم منفور شود در زمان حیات او زیر سؤال رفت اما موج نفرت از این ملکه خارجی آن‌قدر زیاد شد که سرانجام گردنش زیر گیوتین خشم انقلابی‌ها رفت.

حتی جمله «مردم اگر نان ندارند شیرینی بخورند» که از جانب او نقل شد هم هیچ‌گاه از زبان ملکه در نیامده بود.

برای بسیاری از چهره‌های انقلابی، ماری آنتوانت نمادی بود از آنچه در رژیم قدیمی فرانسه وجود داشت. مسئولیت ایجاد مشکلات مالی ملت توسط دادگاه انقلاب بر دوش او گذاشته شد و تحت نظریات جدید جمهوری خواهان در مورد معنای عضویت در یک ملت، تبار اتریشی او به ضررش شد و مردم فرانسه مرگ او را گامی ضروری برای تکمیل انقلاب می‌دانستند.

اما ماری آنتوانت همچنین به دلیل ذوق و سلیقه‌اش هم مشهور است. سفارش‌های او از صنعتگران مشهور، مانند ژان هانری ریزنر، بیشتر درباره میراث ماندگار او به عنوان یک زن باذوق و حامی هنر است.

فضای داخلی ساده و اشیای موردعلاقه او در اقامتگاه خصوصی‌اش هیچ قرابتی با آنچه شب‌نامه‌ها علیه ملکه ولخرج و بی‌بندوبار می‌نوشتند نداشت.

بیشتر از زندگی