پژوهش نهاد سوئیسی درباره قاچاق سلاح‌های ایران از یمن به سومالی

ایران بارها هرگونه دخالت در قاچاق سلاح به حوثی‌ها را رد کرده، اما شواهد نشان می‌دهد که این سلاح‌ها را ایران تامین می‌کند

این نخستین پژوهش در مورد وسعت قاچاق سلاح از یمن به سومالی واقع در شاخ آفریقا است که به اطلاع عموم می‌رسد-MOHAMMED HUWAIS / AFP

یافته‌های پژوهشی یک اندیشکده مستقر در شهر ژنو سوئیس نشان می‌دهد که سلاح‌هایی که جمهوری اسلامی ایران به شورشیان حوثی در یمن داده است، از طریق خلیج عدن به سومالی- کشوری که گروه الشباب مرتبط با القاعده در حال جنگ با دولت ضعیف و دوپاره آن است- قاچاق می‌شود.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۱۹ آبان در گزارشی با این مقدمه نوشت که نهاد «طرح جهانی علیه جرائم سازمان‌یافته برون‌مرزی» می‌گوید که در جریان تحقیق، اطلاعاتی از بیش از ۴۰۰ قطعه سلاح را که در ۱۳ نقطه متفاوت سومالی مستند شده است، در طول هشت ماه گردآوری کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نخستین پژوهش در مورد وسعت قاچاق سلاح از یمن به سومالی واقع در شاخ آفریقا است که به اطلاع عموم می‌رسد. در این گزارش نوشته شده است که ایران بارها هرگونه دخالت در قاچاق سلاح به حوثی‌ها را رد کرده است، با این حال شواهد نشان می‌دهد که این سلاح‌ها را ایران تامین می‌کند.

در این پژوهش همچنین تاکید شده است که پژوهشگران این نهاد قادر نبوده‌اند فهرست فروشندگان و خریداران این سلاح‌ها را مستندسازی کنند. با این حال، علامت‌های روی سلاح‌های دیده شده، از جمله شماره سریال آن‌ها، نشان می‌دهد که از سوی جمهوری اسلامی ایران تامین و ارائه شده‌اند.

وزارت امور خارجه ایران و یک سخن‌گوی شبه‌نظامیان شیعه حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، تا پیش از انتشار این گزارش به درخواست رویترز برای اظهارنظر پاسخ ندادند، و سخن‌گوی دولت سومالی و وزارت امنیت داخلی آن کشور نیز تماس‌های این خبرگزاری را بی‌پاسخ گذاشته‌اند.