امکان تشکیل نیروی فضایی خاورمیانه با همکاری امارات و اسرائیل

هدف برنامه فضایی ملی امارات متحده عربی رسیدن به مریخ در سال جاری و ساختن نخستین آبادی در سیاره سرخ تا سال ۲۱۱۷ است

ماهواره مخابراتی IAI-عکس از IAI

شلومی سودری، مدیرعامل صنایع هوافضای اسرائیل «آی‌ای‌آی» در حاشیه همایش جهانی فضانوردی در دبی، درباره امکان همکاری میان ارتش امارات متحده عربی و اسرائیل در فضا به جروزالم پست گفت: «ما تقریبا در مدار نسبتا مشابهی در جهان زندگی می‌کنیم و بسیاری از مسائل منطقه برای هر دو کشور اهمیت دارد. در نتیجه، امکان همکاری وجود دارد.»

سودری از همکاری‌های ممکن نظامی در فضا نیز سخن گفت: «شاید بتوان با ارتش امارات متحده عربی همکاری‌هایی داشت.»

اسرائیل و امارات متحده هر دو نگران افزایش ستیزه‌جویی جمهوری اسلامی ایران در منطقه هستند، و ارتش اسرائیل با لشکری از ماهواره‌هایش به‌دقت جمهوری اسلامی را زیر نظر دارد. یکی از تازه‌ترین ماهواره‌ها که اوفک ۱۶ نام دارد، ‌ساخت صنایع هوایی آی‌ای‌آی است که در ژوییه سال گذشته به فضا پرتاب شد.

آی‌ای‌آی (IAI) یک شرکت پیشگام اسرائیلی است که حیطه فعالیتش در فناوری پیشرفته فضایی و ماهواره‌ای است که برای مقاصد گوناگون و از جمله دفاعی به کار می‌رود.

سودری می‌گوید: «ما همانندی‌های زیادی با امارات عربی متحده داریم. هر دو کشورهایی نسبتا کوچک در منطقه‌ای پرتب‌وتاب هستیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما ماهواره‌های تجسسی الکترواوپتیکی با توانمندی‌های پیشرفته، شاهکارهایی مهندسی نیز به‌شمار می‌روند که اگر دانش و فناوری آن‌ها به دست دشمنی چون جمهوری اسلامی ایران بیفتد، مصیبتی برای اسرائیل خواهد بود.

سودری می‌گوید: «البته ما از ماهواره‌هایمان آن‌چنان که نیاز است محافظت می‌کنیم.» او توضیح می‌دهد که شرکتش از همه مقررات و الزامات دولتی در امر صادرات نظامی پیروی می‌کند.

اسرائیل و امارات متحده عربی در زمره سیزده کشوری قرار دارند که از توانایی پرتاب ماهواره برخوردارند.

صنایع ماهواره‌ای نیز همچون نیروی هوایی اسرائیل در ستون فقرات توانمندی‌های نظامی راهبردی این دولت یهودی جای دارد. ماهواره‌ها چشمانی در آسمان هستند که ۲۴ ساعته و هفت روز هفته، همه‌جا را زیر نظر دارند.

آغاز برنامه ماهواره‌ای اسرائیل به سال ۱۹۸۸ بازمی‌گردد. گرچه شمار دقیق ماهواره‌های اسرائیلی که در مدار قرار دارند، محرمانه است، گفته می‌شود که شمار آن‌ها دو رقمی است.

در حالی که بیشتر ماهواره‌ها عمر کاری بیش از چند سال ندارند و سپس از رده خارج می‌شوند،  ماهواره‌هایی که آی‌ای‌آی ساخته است، همچون اوفک ۵ که در سال ۲۰۰۲ پرتاب شد، بسی طولانی‌تر از زمانی که در الزامات طراحی فنی تعیین شده بود، عملیاتی باقی می‌مانند.

همایش سالانه جهانی فضانوردی امسال در روزهای ۲۵ تا ۲۹ اکتبر (۳ تا ۷ آبان) در دبی برگزار شد. همایش امسال شاهد مشارکت نزدیک به ۶۰۰۰ تن دست‌اندرکار صنایع فضایی جهانی بود که گرد هم آمده بودند تا درباره تازه‌ترین دستاوردهای این صنعت با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

آی‌ای‌آی نماینده برجسته اسرائیل در این همایش بود و چندین ماهواره ساخت خود را به نمایش گذارد.

سودری می‌افزاید: «پیمان ابراهیم راه را برای همکاری‌ها و مشارکت‌های چشمگیر بالقوه‌ای باز کرده است. رویکرد و جایگاه اسرائیل و امارات متحده عربی در اقتصاد و دانش آکادمیک و فضایی، درهای تازه‌ای را به روی هر دو کشور می‌گشاید. همایش و نمایشگاه هوایی دبی آغازی در این راه بود.»

این شرکت همچنین بر‌شیت-۲ (Beresheet 2) را به نمایش گذاشته بود که از نسل پیشین فرودگر ماه بود که در سال ۲۰۱۹ بر سطح ماه سقوط کرد. سودری می‌گوید که این شرکت در پی یافتن شریک‌های بین‌المللی برای تلاشی دوباره در این زمینه است. این بار قرار است مدارنورد، دو فرودگر را با خود به فضا ببرد که بر سطح هر دو سوی ماه خواهند نشست. اما مدارنورد در فضا خواهد ماند تا به عکس‌برداری برای مقاصد آموزشی و پژوهشی بپردازد.

او می گوید: «این پروژه ما به ما این امکان را می‌دهد که شریک‌هایی بین‌المللی برای طراحی فرودگرها داشته باشیم. امارات متحده عربی از مهم‌ترین گزینه‌ها در این عرصه است.» او در ادامه می گوید: «می‌توان به ماموریت مشترک اسرائیلی اماراتی به ماه اندیشید.»

هدف برنامه فضایی ملی امارات متحده عربی رسیدن به مریخ در سال جاری و ساختن نخستین آبادی در سیاره سرخ تا سال ۲۱۱۷ است.

سودری از امارات متحده عربی با نام امارات استارت‌آپ نام می‌برد و‌ می‌گوید که امارات متحده عربی نوآوری‌های فراوانی در فناوری‌های پیشرفته و صنایع فضایی نشان داده است. «آنان درگیر ‌پروژه‌های هیجان‌انگیزی همچون رفتن به مریخ هستند. آن‌ها فقط به دنبال منافع خود در فضا نیستند، بلکه در پی نوآوری نیز هستند.»

هفتادودومین همایش بین‌المللی فضانوردی که بزرگ‌ترین و پرآوازه‌ترین رویداد صنایع فضایی جهان است، برای نخستین بار امسال در خاورمیانه و در مرکز بازرگانی جهانی دبی برگزار شد. این همایش را مرکز فضایی محمد بن رشید با مشارکت فدراسیون بین‌المللی فضانوردی (IAF) سازمان داده بود. هیات‌هایی از ۱۱۰ کشور جهان در این همایش شرکت کردند و در میان پشتیبانان مالی همایش، نام‌های لاکهید مارتین، آژانس فضایی اروپا، آژانس فضایی امارات متحده عربی، و نیز ایرباس و بوئینگ به چشم می‌خورد.

بیشتر از تکنولوژی