تلاش‌های عربستان سعودی و عراق برای ثبات بازار نفت

همکاری‌های اقتصادی ریاض و بغداد در حال افزایش است

عکس از: خبرگزاری عربستان سعودی (اندیپندنت عربی)

در پی گسترش روابط میان عربستان سعودی و عراق که در جریان چند سال گذشته دیدگاه های دو کشور را در زمینه های مختلف به هم نزدیک کرده و تلاش های دو جانب را برای تأمین منافع یکدیگر افزوده است، اکنون دو کشور عربستان سعودی و عراق سعی دارند به منظور حفظ توازن بازار نفت، اقدامات اثر گذاری را روی دست گیرند.

در پیوند به همین موضوع، شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی روز پنجشنبه، پنجم ماه سپتامبر 2019 در یک تماس تلفنی با عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق، تحولات اخیر بازار نفت و تلاش برای حفظ توازن نفت را مورد بحث و بررسی قرار داد. طبق گزارش خبر گزاری عربستان سعودی، دو جانب عربستان سعودی و عراق تأکید بر تشدید همکاری های اقتصادی و حفظ ثبات بهای نفت دارند و البته این اقدام، بخشی از تلاش های است که شورای هماهنگی حمایت از منافع دو کشور، به منظور گسترش روابط سیاسی و اقتصادی میان عربستان سعودی و عراق انجام می دهد.

در جریان ماه آوریل گذشته، یک هیئت بلند پایه عربستان سعودی که متشکل از هفت وزیر و شمار زیادی از مقامات رسمی و سرمایه گذاران بزرگ عربستان سعودی بود، در یک دیدار بی سابقه وارد بغداد شدند و با مسئولان مختلف عراقی دیدار و گفت و گو کردند. سهم گیری در بازسازی عراق، حمایت از اقتصاد این کشور و تعهد به سرمایه گذاری های عربستان سعودی در زمینه های مختلف اقتصادی عراق، محور اصلی گفت و گو های دو جانب را شکل می داد. در جریان این بازدید، دومین نشست شورای هماهنکی عربستان سعودی و عراق که در سال 2017 به هدف گسترش همکاری های سیاسی و اقتصادی تأسیس شده بود، در بغداد برگزار شد و دو جانب عراق و عربستان سعودی بر توسعه روابط سیاسی و همکاری های اقتصادی تأکید کردند.

همچنان در اثنای این دیدار، عربستان سعودی که نقش اساسی در بازسازی عراق دارد، یک میلیارد ریال سعودی به صورت وام به عراق پرداخت کرد و چند کنسولگری جدید در شهر های مختلف عراق افتتاح کرد. افزون برآن، شماری از پروژه های مختلف اقتصادی که مورد توافق طرفین قرار گرفته بود، در جریان سفر هئیت عربستان سعودی به بغداد، از سوی دو جانب به امضا رسید.

از سوی دیگر، دیدار هیئت عربستان سعودی با مقامات عراقی در بغداد، زمینه ای سفر نخست وزیر عراق را به ریاض، پایتخت عربستان سعودی فراهم کرد و عادل عبد المهدی، نخست وزیر عراق با هیئت بلند پایه ای دولتی و تاجران بزرگ عراق عازم ریاض شد. سفر نخست وزیر عراق به عربستان سعودی که در ماه آوریل گذشته صورت گرفت، موفقیت های بزرگی در پی داشت و افزون بر تعهد به همسویی در سیاست های منطقه ای، مقامات هر دو کشور تأکید بر افزایش همکاری های اقتصادی کردند، مسئله ای که می تواند زمینه ای جذب سرمایه گذاری های هنگفت عربستان سعودی را به عراق فراهم کند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia

بیشتر از اقتصاد