لایحه دوفوریتی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به مجلس رفت

احمد توکلی: یارانه ۱۱۰ هزارتومانی به درد مردم نمی‌خورد

ارز ترجیحی در میان کارشناسان و فعالان اقتصادی، مخالفان و موافقان زیادی دارد - Haidar MOHAMMED ALI / AFP

معاون امور مجلس رئیس‌جمهور از ارسال لایحه «تامین مطمئن کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست‌های جبرانی برای حمایت از معیشت اقشار آسیب‌پذیر» به مجلس شورای اسلامی با قید دو فوریت، خبر داد. به گفته سیدمحمد حسینی، این لایحه با هدف «حمایت از معیشت اقشار آسیب‌پذیر» و «فراهم کردن امکان تامین کافی کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی» و با توجه به «تاثیرپذیری روند تامین و قیمت کالاهای اساسی از قیمت‌های جهانی و تغییرات اقلیمی» به مجلس ارسال شده است.

لایحه‌ یادشده برنامه دولت رئیسی برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است که زمزمه‌ آن از مدتی پیش شنیده می‌شد. بر اساس اعلام حسینی، این لایحه به دولت اجازه می‌دهد درآمد حاصل از تغییر نرخ کالاهایی که با ارز ترجیحی تامین می‌شدند را به روشی که خود تعیین می‌کند، به افراد مشمول پرداخت کند.

ارز ترجیحی در میان کارشناسان و فعالان اقتصادی، مخالفان و موافقان زیادی دارد. در حالی‌ که برخی عنوان می‌کنند اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی، نتیجه‌ای جز «رانت و فساد» نداشته است، برخی دیگر می‌گویند که در صورت حذف آن، اقشار آسیب‌پذیر جامعه بیشتر آسیب‌ خواهند دید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت سیزدهم در حالی روز چهارشنبه، ۱۹ آبان، لایحه حذف ارز ترجیحی را به مجلس فرستاد که تنها یک روز از نشست رئیس‌جمهور با اقتصاددانان می‌گذشت و برخی حاضران در این جلسه درباره پیامدهای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و فشارهای ناشی از آن بر اقشار آسیب‌پذیر هشدار دادند.

احمد توکلی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و اقتصاددان که در این نشست حضور داشت، به خبرگزاری فارس گفت: ««موضوع جلسه برای پاسخ به این سوال بود که آیا صلاح است ارز ۴۲۰۰ تومانی که برای پنج تا هفت قلم کالای اساسی پرداخت می‌شد، ادامه یابد یا باید حذف شود.»

توکلی ادامه داد: «پاسخ من این بود که بستگی دارد دولت چگونه تصمیم بگیرد. اگر بنا باشد ارز دونرخی باشد، دوباره مشکل ایجاد می‌شود و به طبقات ضعیف جامعه فشار وارد می‌شود و این مابه‌التفاوت را باید به‌صورت نقدی به اقشار آسیب‌پذیر بپردازیم.»

توکلی در پاسخ به این پرسش که قرار شد چقدر یارانه جبرانی به اقشار آسیب‌پذیر پرداخت شود گفت:‌ «هنوز قطعی نشده اما طبق این طرح قرار است بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، ماهی ۱۱۰ هزار تومان یارانه به هر یک از اقشار آسیب‌پذیر پرداخت شود.»

این یارانه ۱۱۰ هزارتومانی برای افراد آسیب‌پذیر در حالی تعیین شده است که به قول احمد توکلی، با توجه به هزینه‌های زندگی و تورم موجود «به درد مردم نمی‌خورد». توکلی دونرخی بودن ارز را باعث «ایجاد تبعیض» دانست و گفت: «شما هر کاری بکنید برای عده‌ای رانت ایجاد می‌کند.»

پیش‌تر حسین راغفر، اقتصاددان، به خبرگزاری ایلنا گفته بود که حذف ارز ترجیحی تورم‌زا است و مسئولان باید تضمین دهند که با حذف آن تورم افزایش پیدا نمی‌کند. او گفته بود: «هرچند دولت وعده کاهش قیمت‌ها را داده است، در عمل تصمیم‌هایی می‌گیرد که رشد تورم را سبب می‌شود.»

بیشتر از اقتصاد