ابتلا به کرونا باعث نامنظم شدن پریود می‌شود؟

استرس شدید و بدخوابی زنان در دوره همه‌گیری کنونی، در اختلال عادت ماهانه آن‌ها اثر داشته است

در نتیجه رویدادهای هجده ماه گذشته دچار اضطراب حاد، افسردگی روانی، عوارض پیش از عادت ماهانه، و کاهش میل جنسی شده‌اند- Pexels

یافته‌های یک پژوهش جدید حاکی از آن است که استرس شدید و بدخوابی زنان در دوره همه‌گیری کنونی، در اختلال پریود آن‌ها اثر داشته است.

دانشمندان همچنین می‌گویند که زنان در نتیجه رویدادهای هجده ماه گذشته دچار اضطراب حاد، افسردگی روانی، عوارض پیش از عادت ماهانه، و کاهش میل جنسی شده‌اند.

در این پژوهش که در ماه آوریل (فروردین-اردیبهشت) گذشته زیر نظارت دکتر لیزا اوُئِن، در دوبلین (ایرلند) انجام شده است، تعداد ۱۳۰۰ زن شرکت داشته‌اند. هدفِ این پژوهش، کشف پیامدهای همه‌گیری کووید-۱۹ بر سلامت اندام‌های تولید مثل بوده است. در این پژوهش، ارزیابی‌های استاندارد در زمینه افسردگی روانی، اضطراب، و کیفیت خواب، و نیز تغییر در عادت ماهانه شرکت‌کنندگان صورت گرفت. در این پژوهش اختلال‌های قاعدگی از جمله عادت ماهانه نامرتب یا از دست دادن قاعدگی، و عوارضی چون قاعدگی دردناک، سنگین، و عوارض پیش از آن نیز منظور شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیش از نیمی از زنانی که در این پژوهش شرکت کرده بودند، از هنگام آغاز همه‌گیری دچار تغییرات کلی در عادت ماهانه‌شان شده بودند. شصت و چهار درصد آن‌ها گفتند که حادترین عوارض پیش از قاعدگی را تجربه کرده‌اند و بیش از نیمی از آن‌ها گفتند که دچار کاهش میل جنسی شده‌اند.

این پژوهش همچنین نشان داد که موارد ابتلا به افسردگی شدید روانی، اضطراب، و بدخوابی زنان در دوره قاعدگی نسبت به دوران پیش از همه‌گیری دوبرابر شده است. پژوهشگران می‌گویند که این اختلال‌ها با افزایش استرس و بدخوابی مرتبط است.

دکتر میشل ماهر، یکی از مولفان این گزارش، می‌گوید: «با توجه به فشارهای روانی بی‌سابقه مرتبط با همه‌گیری، نتیجه‌گیری‌های ما بر نیاز واقعی به درمان‌های پزشکی و کمک به سلامت روانی زنانی که دچار اختلال پریود شده‌اند، مُهر تایید می‌گذارد.»

این پژوهش که تحت نظر زنان انجام شده، به درک کلی سلامت دستگاه تولید مثل کمک کرده است. پژوهشگران امیدوارند که یافته‌های آن‌ها بتواند راهنمای اقدام‌های آتی و شکل‌دهنده سیاست‌های بهداشتی باشد.

کارشناسان اکنون معتقدند که زنانی که دچار این اختلال‌ها شده‌اند باید به خاطر تاثیرهایی که همه‌گیری بر اندام‌های تناسلی‌شان داشته، از نظر پزشکی جسمی و روانی حمایت شوند. وقایع دو سال گذشته به گونه‌ای قابل‌توجه سلامت روان همه ما را تحت تاثیر قرار داده و عادت‌های زندگی روزمره، تغذیه، و ورزش ما را عوض کرده است.

استرس می‌تواند از طریق تحت تاثیر قرار دادن هورمون‌ها بر عادت ماهانه تاثیر بگذارد و موجب نوسان در وزن و اختلال در خواب شود. پژوهشگران می‌گویند که این عامل استرس، با عوارض جانبی گوناگونی مرتبط است.

هورمون استرس می‌تواند مستقیما هورمون‌های جنسی را مسدود کند. افزون بر این، بدخوابی به ناباروی، و چربی دور شکم به اختلال در قاعدگی مرتبط است.

تیم کارشناسان همچنین در نظر دارند که این مطالعات را هر شش ماه تکرار کنند تا پیشرفت پیامدهای بلندمدت استرس روی اندام‌های تولید مثل و سلامت روان را آزمایش کنند. افزون بر این پژوهش‌ها، ارزیابی‌های مستقل‌تر، از جمله پایش فشار خون، وزن، میزان هورمون‌های جنسی، و تخمک‌گذاری نیز در مورد این زنان انجام خواهد شد. 

دکتر ماهر می گوید که زنانی که در مورد عادت ماهانه‌شان نگرانی دارند، باید با پزشک تماس بگیرند.

او افزود: «ما زنانی را که دچار اختلال دستگاه تناسلی مانند عادت ماهانه نامنظم، از دست دادن عادت ماهانه، یا قاعدگی سنگین و دردناک شده‌اند، و در ضمن گرفتار نارسایی‌های پیش از قاعدگی و ناراحتی‌های روانی از جمله افسردگی، اضطراب، استرس و بدخوابی هستند، تشویق می‌کنیم  که با پزشک خود مشورت کنند.»

دکتر ماهر افزود: «ما در نظر داریم با ایجاد کارگاه‌های حمایت روانی در مرکزمان به زنانی که دچار اختلال‌های قاعدگی شده‌اند کمک کنیم.»

نتیجه این پژوهش در کنفرانس سالیانه انجمن غدد داخلی در ادینبورگ ارائه شد.

© The Independent