سازمان ملل هشت میلیون دلار حقوق به کادر پزشکی افغانستان پرداخت کرد

این مبلغ  بدون دخالت طالبان و به عنوان حقوق ۲۳ هزار و ۵۰۰ تن از کارکنان نهادهای بهداشتی افغانستان پرداخت شده است

بانک جهانی ۱۵میلیون دلار برای کمک به جلوگیری از فروپاشی سیستم بهداشت در افغانستان اختصاص داده است - Hoshang Hashimi / AFP

در یک ماه گذشته، سازمان ملل متحد بدون دخالت مقام‌های وزارت صحت عامه (بهداشت) طالبان، به حدود ۲۳ هزار و ۵۰۰ نفر از کارمندان بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های افغانستان نزدیک به هشت میلیون دلار حقوق پرداخت کرده است.

کانی ویگناراجا، مدیر منطقه آسیا و اقیانوسیه آژانس توسعه ملل متحد، به رویترز گفته است: «در حالی که سیستم مالی، بهداشتی و آموزشی افغانستان در حال فروپاشی است، باید کسی وارد عمل می‌شد و در این زمینه، پرداخت حقوق به کارکنان نهادهای بهداشتی افغانستان یکی از اقدام‌های موثر است.

این مدیر ارشد آژانس توسعه ملل متحد در مورد پرداخت حقوق به حدود ۲۳ هزار و ۵۰۰ تن از کارکنان مراکز درمانی افغانستان که با دور زدن مقام‌ها طالبان انجام شده، گفته است: «سازمان گلوبال فاند این خطر مالی را پذیرفت و ما هم ریسک اجرا شدن این برنامه را پذیرفتیم تا پرداخت‌ها انجام شد. ما نشان دادیم که این روش کارساز است.»

به گزارش رویترز، بانک جهانی ۱۵میلیون دلار برای کمک به جلوگیری از فروپاشی سیستم بهداشت در افغانستان اختصاص داده که هشت میلیون دلار آن به‌عنوان حقوق به کارکنان مراکز درمانی پرداخت و بقیه برای تهیه تجهیزات اولیه پزشکی، داروها و لوازم ضروری برای بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها هزینه شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این کمک‌ها از جمله پرداخت حقوق به کارکنان نهادهای بهداشتی، در ۳۱ استان از ۳۴ استان افغانستان و با نظارت آژانس توسعه ملل متحد اجرا شده است.

ویگناراجا به رویترز گفته است که مقداری از پولی که تاکنون آژانس توسعه ملل متحد در افغانستان هزینه کرده، از طریق بانک بین‌المللی افغانستان (AIB) به آن کشور انتقال داده شده است. به گفته این مسئول آژانس توسعه ملل متحد، کارمندانی که تاکنون حقوق دریافت کرده‌اند، در دو هزار و ۲۰۰ مرکز درمانی کار می‌کنند. برخی از آنان حقوق خود را در حساب‌های بانکی‌ خود دریافت کرده و شمار دیگر که تعداد آنان دو هزار و ۵۰۰ تن اعلام شده است، به دلیل دسترسی نداشتن به بانک، پول نقد گرفته‌اند.

ویگناراجا پرداخت حقوق به کارکنان مراکز درمانی را باعث احیای دوباره خدمات بهداشتی و پزشکی در افغانستان دانسته و تاکید کرده است که بدون چنین اقدامی، نظام بهداشتی افغانستان فرومی‌پاشید و پزشکان، پرستاران، تکنسین‌ها و کارکنان مراکز درمانی افغانستان را ترک می‌کردند.

به دلیل بلوکه شدن میلیاردها دلار دارایی افغانستان در ایالات متحده آمریکا و توقف تبادل مالی میان بانک‌های افغانستان و بانک‌های خارجی، اقتصاد افغانستان در حال فروپاشی است. با این حال، مدیر منطقه آسیا و اقیانوسیه در آژانس توسعه ملل متحد گفته است که پرداخت حقوق کارکنان نهادهای بهداشتی به بازگشایی برخی بانک‌ها در افغانستان کمک کرده است.

در یک ماه اخیر، به دلیل پرداخت نشدن حقوق کادر پزشکی در افغانستان، کارکنان شماری از بیمارستان‌ها اعتراض کردند و هشدار دادند در صورتی که حقوقشان پرداخت نشود، اعتصاب خواهند کرد. در چنین وضعیتی، پرداخت حقوق کارکنان نهادهای بهداشتی به ارزش هشت میلیون دلار و هزینه کردن هفت میلیون دلار دیگر برای خرید تجهیزات و لوازم بهداشتی برای بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های افغانستان می‌تواند برای جلوگیری از فروپاشی نظام بهداشتی افغانستان گام مهمی باشد.

در همین حال، دور زدن مقام‌های گروه طالبان برای پرداخت حقوق به کارکنان نهادهای بهداشتی نشان می‌دهد که سازمان ملل برای توزیع عادلانه کمک‌ها به طالبان اعتماد ندارد و ترجیح می‌دهد این کار را با خطرپذیری و زیر نظر خود این نهاد انجام شود.

قبل از این، یونیسف از تلاش برای تهیه‌ طرحی به منظور پرداخت حقوق به معلمان افغانستان خبر داده بود. بر اساس این طرح، یونیسف نیز بدون دخالت طالبان، حقوق معلمان را به‌طور مستقیم به خودشان می‌پردازد.