دونالد ترامپ در کارزار ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ شرکت می‌کند؟

ترامپ اعلام تصمیم نهایی‌اش را به بعد از انتخابات میان‌دوره‌ای موکول کرد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا و همسرش ملانیا - ELSA / AFP

دونالد ترامپ گفته است که تا پس از انتخابات میان دوره‌ای سال آینده، اعلام مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ را به تعویق می‌اندازد و بدین ترتیب نامزدهای بالقوه کارزار ریاست جمهوری را در ابهام گذاشته است، آنها باید صبر کنند تا ببینند آیا در انتخابات برای کاخ سفید در رقابت با او وارد کارزار خواهند شد یا نه.

رئیس‌جمهوری سابق در گفت‌وگو با فاکس نیوز تاکید کرد که هر زمان تصمیمش برای شرکت یا انصراف از یک دوره دیگر ریاست‌جمهوری را اعلام کند برای سایر جمهوری‌خواهان پیامدهای مهمی خواهد داشت.

او به این شبکه گفت: «به‌صراحت بگویم، فکر می‌کنم بسیاری از مردم از این تصمیم من بسیار خوشحال خواهند شد که آن را پس از انتخابات میان دوره‌ای اعلام خواهم کرد. این به معنای آن نیست که آن را انجام خواهم داد. احتمالا مناسب است اما عده بسیاری از مردم منتظر این تصمیم‌اند.»

بنا به گزارش‌ها، به ترامپ که به رغم نداشتن کارزاری برای ریاست‌جمهوری، در سال جاری در چند کمپین شرکت کرده، گفته شده است که نامزدی مجددش را این تابستان اعلام نکند زیرا مشاوران او به او هشدار داده‌اند اگر زودتر از موقع وارد گود شود، ممکن است این خطر متوجه او شود که در انتخابات میان‌دوره ای، مسئول هرگونه کاستی جمهوری‌خواهان معرفی شود و بالقوه (با اظهاراتش) پیام حزب جمهوری‌خواه را که قصد دارد جو بایدن را به خروج خشونت بار از افغانستان و دیگر مشکلات مرتبط کند، از مسیر خارج سازد.

در میان افرادی که در مورد ادعای اثبات نشده رئیس‌جمهور سابق در مورد ادعای دزدی نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ هشدار داده‌اند، کریس کریستی است که در کارزار ۲۰۱۶ رقیب ترامپ بود اما بعدها و پیش از آنکه بی‌مقدمه از مقامش در تیم انتقالی ترامپ معزول شود، به حلقه داخلی و نزدیکان او پیوست. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کریستی در سخنرانی روز شنبه در کنفرانس ائتلاف جمهوری‌خواهان یهودی هشدار داد: «هر دقیقه‌ای که به صحبت و هدر کردن وقت در مورد (انتخابات ریاست‌جمهوری) ۲۰۲۰ بگذرانیم، جو بایدن، کامالا هریس، نانسی پلوسی و چاک شومر این کشور را به نابودی می‌کشانند. بهتر است روی آن تمرکز کنیم و چشممان را از آینه عقب برداریم و بار دیگر به جلو نگاه کنیم.» 

نشانه‌هایی وجود دارد که ترامپ احتمالا این پیام را دریافت کرده است. هرچند ترامپ نامزدی گلن یانکین را برای فرمانداری ویرجینیا تایید کرد اما به گونه‌ای غیرمعمول در کارزار او -که هفته گذشته در آن پیروز شد- حضور نداشت، کارزاری برگزار نکرد و هیچ مصاحبه‌ای در ستایش از محسنات یانکین انجام نداد. برخی از جمهوری‌خواهان مخالف ادامه نفوذ ترامپ خاطرنشان کرده‌اند که این شاهدی بر آن است که حزب جمهوری‌خواه برای پیروزی در انتخابات به او نیازی ندارد.

در گفت‌وگو با فاکس نیوز، ترامپ یکی از مشهودترین پیامدهای تعویق تصمیم خود (برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری) را به رخ کشید: اینکه تا هنگامی که روشن نشده که آیا او خود را نامزد خواهد کرد یا نه، جمهوری‌خواهان جریان‌های اصلی حزب که در سطح کشور شناخته می‌شوند باید صبر کنند و ببینند آیا می‌خواهند در رقابت با او وارد کارزار شوند یا نه: «بسیاری از شخصیت‌های بزرگ که در فکر شرکت‌کردن‌‌اند، منتظر این تصمیم‌اند؛ زیرا اگر من شرکت کنم، آن‌ها شرکت نخواهند کرد.» 

«ما از آن‌ها زیاد داریم. همه آن‌ها بسیار خوشنام‌اند. اما تقریبا همه آن‌ها گفته‌اند که اگر من شرکت کنم، آن‌ها هرگز شرکت نخواهند کرد. این دلپذیر است؛ عمدتا به دلیل آنکه نشان دهنده درجه بالایی از وفاداری و احترام است.»

در رابطه رئیس‌جمهور سابق با حزب او، موضوع‌های مربوط به «وفاداری» مقامی خاص دارند. رابطه او با مایک پنس با تصمیم معاون ریاست‌جمهوری مبنی بر اینکه نمی‌تواند به‌طور یک جانبه نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ را به نفع ترامپ تغییر دهد، سخت به‌تیرگی گرایید. گفته می‌شود در آن هنگام ترامپ به او گفته بوده که «دیگر نمی‌خواهم دوست تو باشم» . 

واضح است که ترامپ از پنس که تصور می‌شود برای کارزار ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ زمینه می‌چیند، به عنوان یک رقیب نام نمی‌برد. از ترامپ در مصاحبه با فاکس نیوز سوال شد آیا او ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا، را مدنظر قرار می‌دهد یا نه. ترامپ در پاسخ گفت: «او مرد خوبی است اما شخصیت‌هایی عالی داریم. او خوب بوده است.» 

رئیس‌جمهور سابق در اشاره به نیکی هِیلی، یک جمهوریخواه برجسته دیگر گفت: «او هرچند وقت یک بار از خط خارج می‌شود و بازمی‌گردد که دلپذیر است. او گفته اگر من وارد کارزار شوم، هرگز خود را نامزد نخواهد کرد که فکر می‌کنم نشانه خوبی از احترام است.»

در این میان، یک کتاب تازه منتشر شده نشان می‌دهد هنگامی که ترامپ پس از شکست تلاش‌هایش به منظور در قدرت ماندن، واشنگتن را ترک می‌کرد، به رونا مک‌دانیل، دبیر کمیته ملی حزب جمهوری‌خواه، گفته بوده قصد دارد حزب خود را راه‌اندازی کند و حزب جمهوری‌خواه را که در مورد انتخابات (۲۰۲۰) از خود بی‌تفاوتی نشان داده و او را در مقام ریاست‌جمهوری نگاه نداشت، مجازات کند. هم مک دانیل و هم ترامپ این روایت را تکذیب کرده‌اند. 

© The Independent