طالبان نگران حمایت آمریکا از جنبش مقاومت ملی افغانستان است

سخنگوی طالبان می‌گوید حمایت از مقاومت نقض توافق صلح دوحه است

جنبش مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود عملا در مناطق شمالی افغانستان فعال است - Ahmad SAHEL ARMAN / AFP

اعضای ارشد گروه طالبان می‌گویند در صورتی که دولت آمریکا از جنبش مقاومت ملی افغانستان حمایت کند، توافق صلح دوحه را نقض کرده است. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان و معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ در کابینه این گروه، در مصاحبه‌ روز سه‌شنبه خود با تلویزیون «یک»، اظهار داشت: «در صورتی که دولت آمریکا از جبهه مقاومت ملی افغانستان حمایت کند، به معنای نقض توافق صلح دوحه است.» سخنگوی طالبان در این مصاحبه گفت که اگر آمریکا از جبهه مقاومت افغانستان حمایت کند، توافق‌های منعقد شده در دوحه دیگر معتبر نیستند و کارایی نخواهد داشت.

توافق صلح میان دولت آمریکا و گروه طالبان در تاریخ ۲۹ فوریه سال ۲۰۲۰، در دوحه قطر امضا شد. در این توافق که زلمای خلیل‌زاد به نمایندگی از دولت آمریکا و ملا عبدالغنی برادر، از سوی طالبان آن را امضا کردند، دولت آمریکا متعهد شد که نیروهای خود را ظرف ۱۴ ماه پس از امضای توافق، از افغانستان خارج کند. گروه طالبان نیز متعهد شد خشونت در افغانستان را کاهش دهد و به مذاکرات صلح بین دولت افغانستان و طالبان بپیوندد. این توافق صلح چند بند پنهان هم داشت که بعدها مشخص شد در مورد نحوه ایجاد یک دولت مشارکتی در افغانستان بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این توافق، در مورد حمایت از جنبش مقاومت یا بحثی شبیه به این ماده‌ای وجود ندارد اما حالا طالبان می‌گوید که اگر آمریکا از جبهه مقاومت ملی حمایت کند، توافق دوحه پوچ و بی‌ارزش خواهد شد. به نظر می‌رسد نگرانی طالبان از حمایت آمریکا از جبهه مقاومت ملی، بیشتر از ترس قدرت گرفتن جبهه مقاومت ناشی شده است.

بر خلاف ادعای طالبان که اعلام کرده است جنگ در افغانستان خاتمه یافته و این گروه وارث مشروع دولت در افغانستان‌ است، جنبش مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود عملا در مناطق شمالی افغانستان فعال است. روز دوشنبه، نیروهای جنبش مقاومت با حمله به یک پاسگاه طالبان در منطقه پارنده استان پنجشیر، یک تانک زرهی این گروه را از بین بردند. گفته می‌شود که در این حمله، سه طالب نیز کشته و ۹ تن دیگر اسیر شده‌اند. 

منابع محلی در استان جوزجان در شمال افغانستان می‌گویند اجساد پنج جنگجوی طالبان که از استان جوزجان برای جنگ به پنجشیر رفته بودند، به جوزجان بازگردانده شده است. این گزارش‌ها نشان می‌دهد که جنبش مقاومت همچنان فعال و در حال نبرد است.

با این حال هشدار طالبان در مورد بی‌ارزش شدن توافق دوحه، تنها می‌تواند روند انتقال افغان‌ها از این کشور به آمریکا را مختل کند. طالبان پیش از این توافق کرد جلو افغان‌هایی را که می‌خواهند از این کشور خارج شوند، نخواهند گرفت؛ اما اگر حمایت آمریکا از جنبش مقاومت علنی شود، احتمال دارد طالبان  برای خروج افغان‌هایی که می‌خواهند به آمریکا یا کشورهای دیگر پناهنده شوند، موانعی به وجود آورد.

هرچند پیش از این، گزارشی منتشر شد که وزارت دادگستری آمریکا مجوز تاسیس دفتر جبهه مقاومت ملی را صادر کرده است، جبهه مقاومت ملی افغانستان هنوز در آمریکا دفتر رسمی ندارد. پیش از این، شماری از سناتورهای آمریکایی از جمله لیندزی گراهام، از جو بایدن خواسته بودند احمد مسعود را به‌عنوان نماینده قانونی دولت افغانستان به رسمیت بشناسد.