پاکستان چهارشنبه میزبان سرپرست وزارت خارجه طالبان خواهد بود

امیرخان متقی چهارشنبه ۱۹ آبان در راس یک هیئت بلندپایه راهی اسلام‌آباد می‌شود

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان - KARIM JAAFAR / AFP

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان در یک توییت، از سفر امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه این گروه به پاکستان در روز چهارشنبه ۱۹ آبان خبر داد. سخنگوی وزارت خارجه طالبان گفته است  امیرخان متقی را در این سفر سرپرستان وزارت‌های صنعت، تجارت و دارایی همراهی خواهند کرد.

بلخی، هدف از سفر متقی را به پاکستان؛ دیدار با مقامات دولت پاکستان و صحبت د‌رمورد گسترش روابط دوجانبه میان دو کشور، اقتصاد، تجارت، وضعیت مهاجران و آسان‌سازی رفت‌وآمد مردم در مرزها عنوان کرد.

از زمان به‌قدرت رسیدن طالبان، امیرخان متقی بلندپایه‌ترین عضو دولت طالبان است که به پاکستان سفر می‌کند تا به‌نمایندگی از این گروه با مقام‌های پاکستانی درباره موضوع‌های مختلف صحبت کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پاکستان بارها از سوی دولت‌مردان پیشین افغانستان متهم به حمایت مالی و معنوی از گروه طالبان شده است. منتقدان همواره تاکید داشته‌اند که پاکستان می‌خواهد تا این گروه را در افغانستان به قدرت برساند و یک نظام دست‌نشانده‌ در این کشور داشته باشد.

پاکستان پس از به قدرت رسیدن طالبان بارها از جامعه جهانی خواسته‌ است که دولت جدید را حمایت کنند و پول‌های مسدود‌شده افغانستان را نیز آزاد سازند تا طالبان بتواند دولت‌اش سروسامان بدهد. اکنون مقام‌های این کشور تلاش می‌کنند تا جامعه جهانی، به‌ویژه آمریکا را به ایجاد روابط سیاسی با طالبان و به‌رسمیت شناختن آن ترغیب کنند، تلاش‌هایی که تاکنون هیچ نتیجه مثبتی نداشته است.