ورود فیس‌بوک به دنیای عشق‌یابی آنلاین

راه‌اندازی برنامه جدید فیس‌بوک در آمریکا و ۱۹ کشور دیگر

Alastair Pike / AFP

فیس‌بوک اگرچه در میانه چندین پرونده قطور نقض حریم خصوصی و رسوایی به باد دادن اطلاعات کاربران، گرفتار به نظر می‌رسد، از ارائه سرویس‌های نو و رقابت در حوزه‌های جدید هراسی ندارد. حالا بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان با فعال کردن امکان یافتن «شرکای عشقی و جنسی» برای کاربران ساکن آمریکا و ۱۹ کشور دیگر، رسما در عرصه «دیتینگ» وارد گود شده تا شانس خود را در رقابت با رقبای بزرگی نظیر «تیندر» بیازماید.

الگوریتم «مچ‌میکینگ» فیس‌بوک به کاربران بالای ۱۸ سال امکانات و ویژگی‌های منحصر به‌فردی ارائه می‌کند تا اعتماد به این سرویس برای دوست‌یابی خارج از شبکه موجود دوستان تثبیت شود. اگر از اپلیکیشن‌های «دیتینگ» استفاده کرده باشید از وجود بسیاری از این امکانات باخبرید، اما فیس‌بوک در یک زمینه مهم دست‌ بالا را نسبت به رقیبان دارد: کوه عظیم داده‌هایی که از شما و شبکه دوستانتان نه فقط روی اکانت فیس‌بوک، که از سرویس‌های گوناگونی نظیر واتس‌اپ و اینستاگرام در اختیار این کمپانی است.

یافتن شرکای عشقی و جنسی در واقع امکانی است که درون اپلیکیشن کنونی فیس‌بوک تعبیه می‌شود و به شکل یک تب همیشه در دسترس است، اما برای دیدن و فعال کردن آن باید اکانت جداگانه‌ای بسازید. تنها اطلاعاتی که از اکانت کنونی فیس‌بوک‌تان به آنجا منتقل می‌شود اسم و سن شماست. این سرویس معشوق‌های بالقوه شما را بر اساس موقعیت مکانی پیشنهاد می‌دهد و الگوریتم آن حوزه علاقه‌مندی‌ها و فعالیت‌های شما را پیش از ارائه پیشنهادات آنالیز می‌کند. 

شما می‌توانید از فیس‌بوک بخواهید از میان کسانی که قرار است به این یا آن رویداد مشخص می‌روند یا رفته‌اند، کسی را به شما پیشنهاد کند، یا کسی از اعضای این یا آن گروه خاص را پیشنهاد دهد که مدت‌هاست پی‌گیرش هستید. یا امکانی که در هیچ اپلیکیشن دیگری فراهم نیست: این‌که بخواهید از کنسرتی که پنج سال پیش در آن گوشه دنیا رفتید، کسی را به شما پیشنهاد کند.

فیس‌بوک برای ارائه پیشنهادات، حلقه دوستان فیس‌بوکی‌تان را به صورت پیش‌فرض کنار می‌گذارد تا یار آتی شما از جایی خارج از حلقه دوستان، و دوستان ِ دوستان، وارد زندگی‌تان شوند.

«کراش مخفی» امکان ویژه فیس‌بوک برای شریک‌یابی از اینستاگرام

اینستاگرام به سادگی با اپلیکیشن دیتینگ فیس‌بوک در هم می‌آمیزد و می‌توانید روی «کراش‌های اینستاگرامی» هم برای روابط آتی حساب کنید. قرار است امکان اعلام «کراش مخفی» که تا به حال برای کاربران فیس‌بوک فراهم بوده، به اینستاگرام هم تسری یابد. 

استفاده از این سرویس به این صورت است که شما می‌توانید نه نفر از حلقه دوستان‌تان را به الگوریتم دوست‌یابی فیس‌بوک به عنوان کراش‌های مخفی معرفی کنید. الگوریتم این نه  نفر را به خاطر می‌سپارد و اگر روزی یکی از آنها هم شما را در حلقه کراش‌های مخفی خود قرار دهد، پیام «مچ شدن» برای هر دو طرف ارسال می‌شود و می‌توانید هویت همدیگر را ببینید. حالا کاربران سرویس دیتینگ فیس‌بوک خواهند توانست کراش‌های مخفی خود را از میان فالوئرهای اینستاگرامی خود به این الگوریتم بشناسانند. افرادی که به عنوان کراش مخفی معرفی می‌کنید، باید از میان کسانی باشند که شما را فالو می‌کنند.

چارمِین هانگ، مدیر پروژه «دیتینگ» فیس‌بوک به ‌«وایرد» می‌گوید این کمپانی «می‌خواهد تجربه‌ای اصیل‌تر و پویاتر از دوست‌یابی را به کاربران ارائه کند». به گفته او در سرویس‌های رایج کنونی کاربران فقط با یک پروفایل روبرو می‌شوند که انتخاب شده تا در برابر چشمان‌شان قرار گیرد. در حالی که اینجا شما می‌توانید با داستان‌هایی که به اشتراک می‌گذارید با شریک آینده‌تان آشنا شوید».

گذشته از این‌‌ها، فیس‌بوک تلاش کرده امکانات و فیلترهایی ارائه کند که پیدا کردنش در میان اپلیکیشن‌های رقیب چندان آسان نیست: کاربر می‌تواند از ابتدا جلوی هرگونه مچ شدن با «دوستان ِ دوستان» را بگیرد. این گزینه به‌ویژه برای دگرباشان جنسی (+LGBTQ) جذابیت دارد که در موارد بسیاری نمی‌خواهند گرایش‌های خود را برای حلقه دوستان و آشنایان هویدا کنند.

همچنین کاربران می‌توانند کسی را روی پروفایل «فیس‌بوک دیتینگ» بلاک کنند، اما همان شخص می‌تواند به پروفایل عادی فیس‌بوک و اینستاگرام آن‌ها دسترسی داشته باشد. 

فیس‌بوک گزینه‌های پیشنهادی برای دوستی به شما را یک به یک فهرست می کند. خبری از «سوایپ به راست و چپ» (مانند تیندر) نیست و به جای آن باید پروفایل کسی که حسی در شما برمی‌انگیزد را لایک کنید تا بتوانید پیامی برای او بفرستید. اگر آن فرد به پیام شما پاسخ بدهد الگوریتم فیس‌بوک درهای گفت‌وگو را باز خواهد کرد.

تعیین مکانیسمی برای اطمینان از امنیت قرارهای فیس‌بوکی

شاید هیجان‌انگیزترین گزینه‌ای که فیس‌بوک در سرویس دیت‌ کردن ارائه می‌کند، روشی است که برای حصول اطمینان از امن بودن قرارها در نظر گرفته شده: شما می‌توانید اپلیکیشن مسنجر را از سرویس دیتینگ باز کنید، ساعت و مکان قرار خود را به همراه نام فردی که به دیدارش می‌روید برای دوستی بفرستید و فیس‌بوک ۱۵ دقیقه پیش از موعد قرارتان نوتیفیکیشنی برای دوست‌تان می‌فرستد و از آن لحظه به مدت یک ساعت او می‌تواند موقعیت مکانی شما را به صورت لایو ببیند. البته قرار است امکان انتخاب بازه زمانی به اشتراک گذاری موقعیت لایو هم برای کاربران فراهم شود. 

فیس‌بوک هنوز قصد ندارد امکان اتصال به اپلیکیشن‌های رقیب نظیر بامبل و تیندر را مسدود کند. این اپلیکیشن‌ها برای فعالیت خود نیازمند اتصال به فیس‌بوک‌اند و هرگونه اختلالی از سوی فیس‌بوک می‌تواند کسب‌وکار آنها را کساد کند. فیس‌بوک می‌گوید قصد ندارد از این سرویس پولی بسازد. قرار نیست هیچ تبلیغاتی روی این سرویس باشد و تا جایی که گفته شده تبلیغاتچی‌ها هم نمی‌توانند به اطلاعاتی که روی سرویس دیتینگ دارید دسترسی داشته باشند.

این سرویس علاوه بر آمریکا حالا در آرژانتین، بولیوی، برزیل، کانادا، شیلی، کلمبیا، اکوادور، لائوس، مالزی، مکزیک، پاراگوئه، پرو، گویان، فیلیپین، سنگاپور، سورینام، تایلند، اروگوئه و ویتنام هم در دسترس کاربران است. کاربران اروپایی باید تا اوایل ۲۰۲۰ برای دسترسی به این سرویس صبر کنند.

برای فیس‌بوک که علی رغم داشتن بیشترین تعداد کاربران فعال شبکه‌های اجتماعی جهان، شاهد کند شدن آهنگ پیوستن کاربران جدید است، ورود به دنیای «دیتینگ» شاید بتواند معادلات را یک بار دیگر به نفع کمپانی زاکربرگ تغییر دهد، اما این فقط با جلب اعتماد عمومی به چنین سرویسی میسر خواهد شد، که در شرایط کنونی برای فیس‌بوک کار ساده‌ای نیست.

بیشتر از زندگی