فرانسه: ایران باید مذاکرات را از همان‌جا که قطع شده بود از سر بگیرد

وزیر خارجه فرانسه همچنین تاکید کرد که ایران باید با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کامل داشته باشد

بیانیه وزیر خارجه فرانسه پس از گفت‌و‌گوی تلفنی‌اش با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، منتشر شد‌ـ John Minchillo/REUTERS

وزیر خارجه فرانسه روز سه‌شنبه گفت ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران بر همان پایه‌ای که تا روز بیستم ژوئن توافق شده بود، فوری و ضروری است.

ژان ایو لودریان در بیانیه‌ای، همچنین تاکید کرد که ایران باید با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کامل داشته باشد.

این بیانیه پس از گفت‌و‌گوی تلفنی لودریان با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، منتشر شد.

پیش‌تر، علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی که به پاریس سفر کرده است، خبر ملاقات با مقام‌های اروپایی در هفته جاری را تایید کرد. باقری کنی در توییتر نوشت: «در ادامه رایزنی با همکاران خود در دیگر کشورها، در روزهای آینده با چند همتای اروپایی ملاقات خواهم کرد. تبادل نظر درباره موضوعات دوجانبه ‌ و منطقه و نیز گفت‌وگوهای آتی در دستورکار است. ما از هیچ کوششی برای پیشبرد منافع ملی خود از جمله لغو تحریم‌های غیرقانونی فروگذار نخواهیم کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز دوشنبه هم سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری هفتگی خود گفت که بر اساس معاهده هسته‌ای موسوم به برجام، برخی شروط خاص با گذر زمان منقضی می‌شوند، اما ایران هرگز نخواهد توانست به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.

ند پرایس گفت: «به نظر ما، برجام هنوز بهترین چارچوب برای توقف ایران در مسیر دستیابی به سلاح هسته‌ای است.»

او در ادامه افزود: «همیشه گفته‌ایم که اولین قدم این است که فعالیت هسته‌ای ایران محدود شود، و برای همین است که می‌خواهیم ببینیم می‌توانیم دوجانبه به تعهدات برجام برگردیم.»

از سویی، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز روز دوشنبه گفت مذاکرات در تاریخ اعلام‌شده آغاز خواهد شد. او تاکید کرد آمریکا عضو برجام نیست و مسیر بازگشتش ابتدا از اطمینان ایران و ۱+۴ از رفع تحریم‌ها می‌گذرد. بی‌تردید آمریکا تا آن روز در کمیسیون مشترک برجام نمی‌تواند حاضر شود.