آمریکا دو شهروند اوکراین و روسیه را به حمله سایبری متهم کرد

این حمله سایبری، شبکه اطلاعاتی «کاسیا» را هدف قرار داده بود

این حمله سایبری، شبکه اطلاعاتی «کاسیا» را هدف قرار داد که نرم‌افزارهای لازم را برای فروشگاه‌های فناوری اطلاعات فراهم می‌کند- REUTERS/Dado Ruvic

وزارت دادگستری ایالات متحده یک مظنون از اوکراین و یک تبعه روسیه را به حمله سایبری و درخواست شش میلیون دلار باج از یک شرکت آمریکایی متهم کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، طبق کیفرخواستی که امروز (دوشنبه هشتم نوامبر) در دادگاه ارائه شد، یاروسلاو واسینسکی، تبعه اوکراین که ماه گذشته در لهستان دستگیر شد، به دلیل ایجاد باج‌افزار موسوم به «رِویل» (REvil) که میلیون‌ها دلار برای شرکت‌های آمریکایی هزینه داشته است، محاکمه می‌شود. باج‌افزارها گونه‌ای از بدافزارها هستند که دسترسی به سامانه را محدود یا مسدود می‌کنند و ایجادکننده آن برای برداشتن محدودیت، درخواست باج می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق اتهام‌های وارده در دادگاه ناحیه تگزاس، واسینسکی مسئول یک حمله باج‌افزاری به شرکت نرم‌افزاری مستقر در فلوریدا در اواخر ماه ژوئیه است که ۱۵۰۰ شبکه مرتبط به کسب و کارهای اینترنتی را در سراسر جهان مختل کرده است. در کیفرخواست ایالات متحده علیه هکر اوکراینی آمده است که او و همدستانش بعد از استقرار نرم‌افزار هک در آوریل سال ۲۰۱۹، آن را منظم به‌روزرسانی و اصلاح کرده‌اند. بر این اساس، واسینسکی و یوگنی پولیانین که تبعه روسیه است، از سوی ایالات متحده به توطئه برای ارتکاب کلاهبرداری و پولشویی از طریق یک صرافی مجازی متهم شدند. واسینسکی ۲۲ سال، و پولیانین ۲۸ سال سن دارد. 

این حمله سایبری، شبکه اطلاعاتی «کاسیا» را هدف قرار داد که نرم‌افزارهای لازم را برای فروشگاه‌های فناوری اطلاعات فراهم می‌کند. چنین شرکت‌هایی معمولاً کارهای پشتیبانی فنی سازمان‌های کوچکی را انجام می‌دهند که دارای دپارتمان‌های فنی مستقل خود نیستند. 

 سه متهم به دست داشتن در این حمله سایبری در فوریه بازداشت شدند و چهارم نوامبر پلیس رومانی اعلام کرد که دو مظنون دیگر را نیز که باج‌افزار «رویل» را به‌کار می‌بردند، دستگیر کرده است.

بیشتر از جهان