آماده‌باش در یک شهر هند پس از ۸۹ مورد ابتلا به زیکا

این ویروس که از طریق پشه منتقل می‌شود، با کوچک شدن مغز کودکان در ارتباط است

اگرچه ویروس زیکا بیشتر توسط پشه‌ منتقل می‌شود، اما می‌تواند از طریق رابطه جنسی نیز انتقال یابد - Pexels

دست‌کم ۸۹ نفر از جمله ۱۷ کودک، در منطقه‌ای‌ از پرجمعیت‌ترین ایالت اوتار پرادش هند به ویروس زیکا مبتلا شده‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی، هند اولین موارد تایید شده از ابتلا به ویروس زیکا را سال ۲۰۱۷ در گجرات گزارش کرد و حالا خبر رسیده است که موارد ابتلا در منطقه اوتار پرادش در حال افزایش است. این ویروس که از طریق پشه منتقل می‌شود، با کوچک شدن مغز کودکان و یک بیماری خودایمنی نادر به نام سندرم گیلِین – بار (Guillain-Barre)  مرتبط است.

 به گفته پزشکان، اگرچه این ویروس بیشتر توسط پشه‌ منتقل می‌شود، اما می‌تواند از طریق رابطه جنسی نیز انتقال یابد و در میان کسانی که آزمایش آنها مثبت بوده است، یک زن باردار نیز دیده می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک مقام بهداشتی کشور هند گفته است که اولین مورد در شهر کانپور، ۲۳ اکتبر شناسایی شد و از آن زمان میزان ابتلا در حال افزایش بوده است. یوگی آدیتیانات، از مقامات ارشد ایالت اوتار پرادش، نیز اعلام کرده است که ویروس زیکا به سرعت در شهر در حال گسترش است و دستور داده است که تیم‌های نظارتی ویژه‌ای در آن شهر تشکیل شود.

ویروس زیکا چیست؟

این ویروس برای اولین بار در سال ۱۹۴۷ در اوگاندا میان میمون‌ها شناسایی شد. اولین مورد انسانی ابتلا به زیکا در نیجریه بود که سال ۱۹۵۴ شناسایی شد و پس از آن مواردی از آن در آفریقا، آسیای جنوب شرقی، و جزایر اقیانوس آرام گزارش شد. در مه ۲۰۱۵ نیز در برزیل مواردی از ابتلا به ویروس زیکا گزارش شد و به سرعت در آنجا گسترش یافت. مقامات بهداشتی برزیل در آن سال پیشنهاد کردند که زوجین بهتر است به دلیل شیوع بالای این بیماری، بارداری را به تعویق اندازند و توصیه شد که زنان باردار به مناطقی که این بیماری شیوع دارد، سفر نکنند.

برای این ویروس هنوز هیچ واکسن یا درمانی وجود ندارد و تنها اقدامی که باید انجام داد، این است که از احتمال نیش زدن پشه آلوده جلوگیری شود. مرگ و میر بر اثر ابتلا به این ویروس نادر گزارش شده است و تصور می‌شود از هر پنج نفر تنها یک نفر دچار علایم آن شود. علامت‌های ابتلا به این ویروس شامل تب خفیف، قرمزی چشم، سردرد، درد مفاصل، جوش، و خارش است. 

در نوامبر سال ۲۰۱۶ سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده بود که وضعیت اضطراری ناشی از خطر انتشار ویروس زیکا پایان یافته ‌است، اما همچنان تهدیدی قابل توجه و ماندگار برای بشر شناخته می‌شود.

بیشتر از جهان