چهارمین محموله امدادی سازمان جهانی بهداشت برای مردم افغانستان 

سازمان جهانی بهداشت، محموله جدیدی از کمک‌های امدادی برای مردم افغانستان را به به کابل فرستاد

سازمان جهانی بهداشت وعده داده است که تمام تلاش خود را برای جلوگیری از فروپاشی نظام درمان و بهداشت افغانستان به‌کار خواهد گرفت، اما این کار نیاز به حمایت همه جانبه کشورهای کمک‌کننده و سازمان‌های مددرسان بین‌المللی دارد- AFP

دوشنبه، ۱۷ آبان، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که هواپیمای حامل هفت تُن تجهیزات پزشکی از سوی آن نهاد، در فرودگاه کابل تخلیه شده است. در اعلامیه سازمان جهانی بهداشت آمده است که تجهیزات پزشکی به مسئولان طالبان سپرده شده است تا برای ارائه خدمات بهداشتی به مردم افغانستان استفاده شود.

براساس اعلامیه این سازمان، قرار است آن تجهیزات پزشکی امدادی برای درمان پنج‌هزار کودک افغان که از سوء‌تغذیه رنج می‌برند استفاده شود و در کنار آن، به کودکانی نیز که در بستر بیماری هستند، رسیدگی شود. 

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، این چهارمین محموله از کمک‌های پزشکی سازمان جهانی بهداشت به مردم افغانستان است که در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان جهانی بهداشت تاکنون در مجموع ۶۰ تُن مواد و تجهیزات پزشکی از طریق پروازهای قطر به کابل انتقال داده است که همه آن‌ها برای توزیع در درمانگاه‌های افغانستان، به مسئولان وزارت بهداشت طالبان سپرده شده است. سازمان جهانی بهداشت گفته است که این کمک‌ها نیاز فوری یک‌ونیم میلیون نفر را به مواد بهداشتی برطرف می‌کند.

ارسال این کمک‌های فوری به افغانستان در حالی تداوم می‌یابد که تدروس آدهانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت، چندی پیش در سفر خود به کابل، از احتمال فروپاشی نظام درمانی و بهداشتی در آن کشور هشدار داد.

سازمان جهانی بهداشت وعده داده است که تمام تلاش خود را برای جلوگیری از فروپاشی نظام درمان و بهداشت افغانستان به‌کار خواهد گرفت، اما این کار نیاز به حمایت همه جانبه کشورهای کمک‌کننده و سازمان‌های مددرسان بین‌المللی دارد.

با مسلط شدن طالبان بر افغانستان، بسیاری از کارکنان نهادهای بهداشت عمومی از جمله بیمارستان‌ها، حقوق ماهانه دریافت نکرده‌اند و مردم نیز به تجهیزات پزشکی مورد نیازشان دسترسی ندارند. در برخی از روستاهای دوردست، درمانگاه‌ها به دلیل نبود امکانات بهداشتی تعطیل شده‌اند.

در حالی که بیماری‌های فصلی به دلیل سرما و گرسنگی در افغانستان در حال افزایش است، نبود امکانات بهداشتی و تعطیل شدن مراکز درمانی، می‌تواند خطر وقوع بحران بشری را که از سوی برنامه جهانی غذا هشدار داده شده است، تشدید کند.