علت مرگ سالمندان واکسینه شده چیست؟

به دلیل کاهش اثربخشی واکسن، مرگ‌و‌میر در گروه واکسن‌زده رو به افزایش است

«برخی از سالمندان جان خود را از دست می‌دهند، زیرا حدود پنج درصد از آن‌ها هنوز واکسن نزده‌اند» - Joseph Prezioso / AFP

یک مشاور ارشد پزشکی گفت که افراد آسیب‌پذیر و سالخورده‌ای که دو نوبت واکسن خود را تزریق کرده‌اند، به دلیل کاهش اثربخشی واکسن، بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ در حال جان‌باختن‌اند.

چنان که مطالعات متعدد در طول همه‌گیری نشان داد، اثرات واکسن کرونا حدود پنج یا شش ماه پس از تزریق نوبت دوم کاهش می‌یابد.

این در حالی است که دولت بریتانیا پاییز امسال کارزاری برای تشویق مردم به تزریق واکسن تقویتی به راه انداخت.

در حالی که بیشتر جان‌باختگان بر اثر کووید-۱۹ واکسن نزده‌اند، گزارش‌های هفته گذشته حاکی از آن بود که دولت بریتانیا از میزان رجوع  بیمارستانی افرادی که دو نوبت واکسن زده‌اند و درگذشت آنان به دلیل کاهش مصونیت، نگران است.

دکتر سوزان هاپکینز، مشاور ارشد پزشکی سازمان ایمنی سلامت بریتانیا (UK Health Security Agency)، در برنامه اندرو مار (Andrew Marr Show) بی‌بی‌سی گفت که برخی از سالمندان جان خود را از دست می‌دهند، زیرا حدود پنج درصد از آن‌ها هنوز واکسن نزده‌اند.

او افزود: «عمدتا هنوز شاهد مرگ‌ومیر در جمعیت واکسن‌نزده‌ هستیم... اما به دلیل کاهش اثرات مصونیت، مرگ‌و‌میر در گروه واکسن‌زده نیز رو به افزایش است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او اضافه کرد که مرگ‌ومیر در گروه‌های سنی بالاتر، به ویژه بالای ۷۰ سال و نیز در افراد آسیب‌پذیرتر از لحاظ بالینی و کسانی که بیماری‌های پیش‌زمینه‌ای دارند، بیشتر است.

او در ادامه گفت: «همان‌طور که اشاره کردیم، اثرات مصونیت واکسن کم می‌شود و می‌بینیم که به‌ویژه مصونیت گروه‌های مسن‌تر یا آسیب‌پذیر، بیش از دیگران کاهش می‌یابد. پس اگر یک فرد ۳۰ ساله سالمید، تزریق دو نوبت واکسن مدت طولانی‌تری از شما محافظت خواهد کرد. به همین دلیل است که افراد مسن باید در اسرع وقت برای تزریق دوز سوم اقدام کنند.»

در حال حاضر بیماران بالای ۵۰ سال و افرادی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به کووید-۱۹ هستند، شش ماه بعد از تزریق دوم واجد شرایط برای تزریق دوز تقویتی خواهند بود.

بر اساس آمار روز یکشنبه ۸ نوامبر (۱۷ آبان) سازمان ملی خدمات بهداشتی، بیش از ۷ نفر از هر ۱۰ نفر در گروه‌های سنی ۸۰ سال به بالا واکسن تقویتی تزریق کرده‌اند، و از هر ۵ نفر در گروه سنی ۵۰ سال به بالا تقریباً ۳ نفر واکسن تقویتی زده‌اند.

از روز دوشنبه، افراد می‌توانند یک ماه زودتر از بازه‌ای که قبلاً مجاز بود، برای تزریق واکسن تقویتی نوبت بگیرند.

براساس قوانین قبلی، افراد تازه شش ماه بعد از تزریق دوز دوم‌شان می‌توانستند برای تعیین وقت تزریق دوز تقویتی اقدام کنند. اما حالا می‌توانند پنج ماه پس از دوز دوم نوبت بگیرند و به محض اتمام دوره شش ماهه، به محل تزریق واکسن بروند.

بدین ترتیب، با تسهیل تعیین وقت تزریق، این طرح سریع‌تر اجرا می‌شود.

دکتر هاپکینز گفت بازخوردها به تزریق دوز تقویتی«بسیار خوب» بوده، اما سرعت اجرای آن از نوبت‌های قبلی کندتر بوده است.

او در ادامه توضیح داد: «به گمانم شاید به این دلیل باشد که مردم فکر می‌کنند مصون شده‌اند، و برای همین ما پیام‌های زیادی در زمینه بهداشت عمومی و اهمیت دریافت نوبت سوم به مردم می‌دهیم.»

او افزود: «می‌دانیم که ویروس با سرعت بالایی در حال گسترش در جامعه است. پس اگر مردم واکسن نزنند، زمستانی سخت و طولانی در پیش خواهیم داشت.»

گزارش‌های تکمیلی در خبرگزاری پرس اسوسییشن

© The Independent