نماینده مجلس ایران: هزاران کلاس درس معلم ندارند

ایران با کمبود ۲۰۰ هزار معلم در سراسر کشور مواجه است

هم‌زمان با بازگشایی حضوری مدارس، مسئله کمبود معلم در ایران چالشی جدید برای خانواده‌ها ایجاد کرده است - پرتو نور

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس گفته است که با وجود گذشت ۴۵ روز از آغاز سال تحصیلی، هزاران کلاس درس معلم ندارند. به گفته حمیدرضا حاجی‌بابایی، کلاس‌های بدون معلم «بزرگ‌ترین دغدغه مردم» در حوزه آموزش‌وپرورش‌اند و گزارش‌های مردمی از نگرانی‌ والدین در این زمینه حکایت دارد. پیش‌تر، علیرضا منادی، دیگر نماینده مجلس، نیز گفته بود که کمبود معلم بزرگ‌ترین چالش نظام در حوزه آموزش است.

هم‌زمان با بازگشایی حضوری مدارس، مسئله کمبود معلم در ایران چالشی جدید برای خانواده‌ها ایجاد کرده است. مقام‌های جمهوری اسلامی ایران مدعی‌اند که برای حل این چالش اقدام کرده‌اند اما شواهد نشان می‌دهد که این وضعیت تا سال‌های آینده همچنان ادامه دارد.

حمیدرضا حاجی‌بابایی، نماینده فعلی مجلس و وزیر سابق آموزش‌وپرورش، یکی از افرادی است که ادعا می‌کند این موضوع در دستور کار مجلس و وزارت آموزش‌وپرورش قرار دارد. او در جمع خبرنگاران، مدیریت منابع انسانی را یکی از «محورهای اساسی سیاست‌های ابلاغی» علی خامنه‌ای در «سند تحول بنیادین» آموزش‌وپرورش خواند و به نقل از رهبر جمهوری اسلامی ایران، معلمان را «افسران پیشرفت و تحول در جامعه» نامید.

وزیر آموزش‌وپرورش در دولت محمود احمدی‌نژاد که سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش در سال ۱۳۹۰ و در دوران وزارت او تدوین و تصویب شد، پیش‌تر گفته بود که تهیه این سند از «مطالبات رهبر جمهوری اسلامی ایران» بوده است و تصویب آن در زمان وزارت خود را «مایه افتخار» خوانده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی ایران ادعا می‌کند که بر اساس اصول مندرج در این سند، «تحول در آموزش» را دنبال می‌کند اما نگاهی به مواد آن نشان می‌دهد که این دستورالعمل بر اساس سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی ایران تدوین شده است و بر محورهایی همچون «ولایت‌مداری» و «بنیان‌های دینی» تمرکز دارد. به همین دلیل، با گذشت حدود ۱۰ سال از تصویب آن، در حالی که مدارس ایران رنگ و بوی سیاسی و مذهبی گرفته‌اند، چالش کمبود معلم در ایران همچنان پابرجا است.

به گفته رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس، «تقویت دانشگاه فرهنگیان» و «اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان» از جمله مواردی‌اند که برای کمک به «بهسازی نیروی انسانی» در آموزش‌وپرورش در دستور کار مجلس قرار دارند. او در حالی مدعی شد که از همه ظرفیت‌های قانونی برای برون‌رفت از وضعیت کنونی بهر‌ه‌برداری می‌شود که پیش‌تر قاسم احمدی لاشکی، معاون حقوقی و پارلمانی آموزش‌وپرورش، گفته بود که کمبود معلم در ایران تا سال ۱۴۰۳ ادامه دارد.

روزنامه همشهری تابستان ۱۴۰۰ در گزارشی به نقل از مقام‌های آموزش‌وپرورش اعلام کرد که ایران با کمبود ۲۰۰ هزار معلم روبه‌رو است. علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا، کمبود ۱۷۶ هزار معلم در ایران را تایید کرد و آن را «بزرگ‌ترین چالش نظام آموزشی کشور» خواند. او گفت که با احتساب نیروهایی دفتری، وزارت آموزش‌وپرورش ۲۴۰ هزار نیرو کم دارد.

وزارت آموزش‌وپرورش وعده داده است که در سال ۱۴۰۳، هم‌زمان با کاهش تعداد دانش‌آموزان، مشکل کمبود معلم در ایران نیز حل می‌شود اما سوالی که کارشناسان آموزش هنوز پاسخی برای آن نگرفته‌اند این است که تکلیف دانش‌آموزان و کلاس‌های درس بدون معلم در سال‌های جاری چه خواهد شد.

در سال‌های اخیر، معلمان بارها به کم بودن حقوق و مزایای خود و اعمال فشار بر فرهنگیان اعتراض کرده‌اند و تعدادی از فعالان صنفی فرهنگیان نیز دستگیر و به زندان محکوم‌ شده‌اند. اگرچه مقام‌های آموزش‌وپرورش و نمایندگان مجلس برای کمبود نیروی کار معلم دلایل مختلفی ذکر می‌کنند، شواهد نشان می‌دهد که کافی نبودن حقوق، مشکلات استخدامی و نادیده گرفتن جایگاه حرفه‌ معلمی در کاهش علاقه‌مندی افراد برای انتخاب این شغل نقش داشته است.