سرپرست موقت آژانس اتمی در تهران

آماده‌باش مقامات ایران برای دیدار با «کرنل فروتا»   

عکس از خبرگزاری ایسنا

«کرنل فروتا» سرپرست موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار‌است روز شنبه دیدارهایی با مقامات ارشد ایرانی داشته باشد. یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که کرنل فروتا، رئیس موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه برای دیدار با مقامات ارشد ایرانی به تهران سفر می‌کند.

این سخنگوی آژانس اعلام کرده که این دیدار بخشی از تعاملات میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ایران است. «کرنل فروتا» به تازگی و پس از مرگ «یوکیو آمانو» رئیس پیشین آژانس بین‌المللی آژانس اتمی به سمت رئیس موقت این سازمان برگزیده شد.

اهمیت این خبر از آن‌ جهت است که در روزهای گذشته مقامات ایرانی و در راس آن‌ها حسن روحانی اعلام کردند که «گام سوم» را به زودی آغاز خواهند کرد و آن‌طور که می‌گویند بخش زیادی از تعهدات هسته‌ای خود را که در توافق‌نامه برجام به آن پایبند شده بود، کنار خواهند گذاشت. بلافاصله پس از اعلام مقامات ایران درباره اجرای «گام سوم» بسیاری از کشورهای اروپایی در کنار آمریکا و اسرائیل به این موضوع واکنش نشان دادند و اعلام خطر کردند که تصمیم ایران می‌تواند تبعات بسیار بدی به دنبال داشته باشد.

حسن روحانی در توضیح چگونگی اجرای گام سوم گفته بود: «عدم پایبندی به تعهدات برجامی در زمینه تحقیق و توسعه حوزه هسته‌ای گام بسیار بلندی است که جمهوری اسلامی ایران بر می‌دارد. چرا که بخش عمده‌ای از مذاکرات ایران با 5+1 مربوط به زمان بندی برای تحقیق و توسعه بود تا این زمان بندی تعیین شود که ایران از سال نخست تا سال دهم چگونه تحقیق و توسعه حوزه هسته‌ای خود را انجام دهد».

باید دید که حضور رئیس جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران دقیقا به چه منظور انجام خواهد شد و مقامات ایرانی در توضیح اعلام آغاز «گام سوم» چه در چنته دارند تا با رئیس جدید در میان بگذارند.

بیشتر از